دلیل مخالفت رژیم اسرائیل با برگزاری انتخابات در قدس

دلیل مخالفت رژیم اسرائیل با برگزاری انتخابات در قدس
جمعه 10 ارديبهشت 1400 - 17:00

رئیس تشکیلات خودگردان از به تعویق افتادن انتخابات مجلس قانون گذاری در فلسطین خبر داد و ضمن تاکید بر تشکیل دولت وحدت ملی گفت برگزاری انتخابات بدون قدس میسر نخواهد بود.

العالم نظرکده

برخی رهبران سیاسی گروههای مقاومت فلسطین اعلام کردند انتخابات مجلس برای جنبش ملی فلسطین و ملت فلسطین بسیار اهمیت دارد زیرا مردم از سال 2006 که اختلافاتی میان فلسطینی ها پیش آمد، منتظر فرا رسیدن برگزاری آن بودند.

این رهبران افزودند: ملت فلسطین از 15 سال پیش به دلیل اختلافات فلسطینیان نتوانسته به حق دموکراتیک خود در برگزاری انتخابات دست یابد و ارزش انتخابات مورد توافق گروههای مقاومت در نشست دبیران کل جنبش های مقاومت در بیروت و رام الله، این است که انتخابات آغازی برای پایان اختلافات فلسطینی و بازیابی وحدت ملی و ایجاد نظام سیاسی فلسطینی مبتنی بر شراکت و اصول واقعی دموکراسی است که ضامن مشارکت همه در تصمیم سازی سیاسی و مدیریت نهادهای مردمی فلسطین چه در تشکیلات خودگردان یا سازمان آزادی بخش فلسطینی به دور از فردگرایی و سلطه گری حاکم یا تقسیم بندهای جغرافیایی در غزه یا کرانه باختری است.

رهبران گروهها تاکید کردند انتخابات فلسطین عامل قیام مردم فلسطین در مقابله با اشغالگران اسرائیلی و طرح به اصطلاح معامله قرن است و ارزش این انتخابات استثنایی است زیرا در راستای جلوگیری از اجرایی شدن طرح معامله قرن مبنی براقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی بوده و بر این اساس فرصتی برای بازگشت آوارگان به سرزمینشان وجود ندارد که به معنای پایمال شدن حقوق فلسطینی هاست. این تحولات با طرح الحاق موردنظر اسرائیل و تشدید شهرک سازی و یهودی سازی در کرانه باختری، دره اردن و جولان اشغالی است.

برخی رهبران سیاسی جنبش حماس اعلام کردند انتخابات مجلس برای مردم فلسطین فرایند مهمی است و مقاومت با آن در صدد بازگرداندن اعتبار به وحدت و سازش فلسطینیان است.

رهبران سیاسی افزودند:مقاومت در صدد آشتی دوباره بر پایه ترمیم ساختار فلسطین و بازسازی نهادهای فلسطینی چه تشکیلات خودگردان یا ریاست تشکیلات یا شورای ملی سازمان آزادی بخش فلسطین است.

رهبران حماس تاکید کردند این انتخابات در رویارویی با خطرات و چالش های دشواری که تهدیدی برای مساله فلسطین و مهم تر از همه قدس و به ویژه کرانه باختری است، بسیار مهم است.

رهبران حماس تاکید کردند فلسطینیان شعار " امروز یا فردا انتخابات بدون قدس برگزار نخواهد شد" سر می دادند که ناشی از این درک است که انتخابات بدون قدس وجود ندارد و فلسطینی ها انتخابات را در قدس برگزار خواهند کرد.

اما رهبران سیاسی جنبش فتح تاکید کردند فلسطینی ها برای انتخابات از اشغالگران اجازه نگرفتند بلکه با دادن پیام هایی به سازمان ملل و اتحادیه اروپا به تل آویو نسبت به مانع تراشی در مسیر انتخابات هشدار دادند.

آنها افزودند:اشغالگران صهیونیستی با نقض حقوق اهالی بیت المقدس در باب العامود و موارد دیگر پیش از انتخابات به تنش ها دامن زدند.

این رهبران تاکید کردند :رژیم صهیونیستی در صدد مجبور کردن فلسطینی ها به برگزاری انتخابات در خارج از قدس است تا به دنیا ثابت کند قدس، متعلق به فلسطین نیست.

رهبران سیاسی فتح تاکید کردند فلسطینی ها از اولین لحظه اعلام کردند این انتخابات جنگ با اشغالگران اسرائیلی برای مجبور کردن آنها بر سر برگزاری انتخابات در قدس اشغالی است.

پربیننده ترین خبرها