آیا عربستان سرانجام تسلیم شرایط دمشق و محور مقاومت شد؟

آیا عربستان سرانجام تسلیم شرایط دمشق و محور مقاومت شد؟
پنج‌شنبه 16 ارديبهشت 1400 - 14:27

برخی نویسندگان و تحلیلگران سیاسی معتقدند شرایطی مانند حضور هیات سعودی در سوریه یا دستاوردهای ایران چه در وین یا سفرهای برخی مقامات به عراق بیانگر این است که محور مقاومت چه ایران و چه سوریه که این سالها مورد حمله قرار گرفته بود، هم اکنون در حال درو دستاوردهای پایداری خود در مناطق مختلف و کم کم در ترکیه و قطر است.

العالمنظرکده

کارشناسان مسائل منطقه درباره روابط مصر، ترکیه و عربستان از سویی و عربستان، قطر، ایران و سوریه از سوی دیگر تاکید کردند حوادث اخیر تداعی‌گر شرایط جدیدی است زیرا گذشته صحنه درگیری های بسیار خونین بود.

برخی کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا منطقه شاهد تحولاتی بوده که از ترکیه آغاز شد و روابطی با عربستان برقرار کرد و پیش از آن نیز قطر و عربستان سازش کردند.

آنان تاکید کردند: دلایل زیادی برای سازش وجود دارد و کشورهای عربستان، ترکیه و مصر دلایل خاص خود را دارند و چیزی که هم اکنون شاهد آن هستیم ناشی از دلائل و منافعی است که با ریاست جمهوری بایدن در امریکا بروز یافت زیرا وی به هم پیمانان خود گفته بود باید سازش کنند چرا که در زمان ترامپ دچار اختلاف شده بودند.

کارشناسان تاکید کردند: تحرکات عربستان در منطقه به منظور یافتن هم پیمانانی برای محمد بن سلمان ولیعهد و زمینه سازی برای حکومت وی در عربستان پس از پدرش است و نزدیکی مصر،سوریه و ایران نیز با تشویق امریکا برای ایجاد ائتلافات جدید در منطقه بوده است.

نظر کارشناسان مسائل بین المللی با سیاستمداران پیشین کمی تفاوت دارد زیرا گروه اخیر واشنگتن را دلیل تغییر روابط منطقه ای می دانند و اینکه برخی از گروهها استقلال تصمیم گیری ندارند و از بایدن دستور می گیرند و این بار هم پیمانان چاره ای جز حفظ آرامش ندارند و باید به دنبال برون رفتی از مشکلاتشان باشند .آنان جمهوری اسلامی را از این قاعده مستثنی کردند و ایران را قدرت منطقه ای معتبر می دانند.

کارشناسان تاکید کردند ایران با کشورهای منطقه تفاوت زیادی دارد زیرا مشکل ایران پاسخ منفی به امریکاست که خارج از موضوع وابستگی امریکاست. بدون شک ایران به دنبال برقراری آرامش در منطقه است و برای آن از مدتها پیش تلاش می کند و حتی پیش از تحولات و حوادث منطقه مشوق گفت وگوی گسترده کشورهای عربی ایرانی است زیرا ایران با توجه به اینکه قدرت منطقه ای معتبری است دستش را به سوی کشورهای منطقه و نه غریبه هایی مانند اسرائیل دراز می کند.

کارشناسان تاکید کردند نوع روابط جدی ترکیه و مصر، اولین دور نیست و هر طرف در صدد منصرف کردن طرف دیگر از مواضع پیشین خود است و رجب طیب اردوغان به دلایل مختلفی موضعی نسبت به عبدالفتاح السیسی گرفت. مصر نیز نمی خواهد درها را به روی ترکها ببندد زیرا اظهارات در تایید مواضع ترکیه صادر کرد و تاکید کردند دور اول مذاکرات برای شناسایی چشم اندازهای مختلفی بود تا بر اساس آن نقشه راهی برای آینده دو کشور ترسیم شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها