گزارش لحظه به لحظه العالم از روز جهانی قدس  

گزارش لحظه به لحظه العالم از روز جهانی قدس  
جمعه 17 ارديبهشت 1400 - 12:39

فعالیت های روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در چندین کشور جهان در شرایطی متفاوت از سالهای گذشته ناشی از شیوع ویروس کرونا و اتخاذ تدابیر استثنایی آغاز شد.

العالم - فلسطین

دشمن در روزهای آتی در قدس دست به حماقتی بزند مقاومت سناریوهای مختلفی را اجرایی می کند

"خالد القدومی" نماینده حماس در تهران در روز جهانی قدس در گفتگو با العالم گفت: عادی سازی طرحی خفت انگیز و نقطه سیاهی در تاریخ امت است.

وی افزود: رشد مقاومت و بررسی شکاف ها در حال زمینه سازی برای ائتلاف استراتژیک برای مقابله با دشمنان است.

نماینده جنبش حماس در ایران بیان داشت: مقاومت فلسطین به مردم قول داده از آنها دست نخواهد کشید و در صورتی که دشمن در روزهای آتی در قدس دست به حماقتی بزند سناریوهای مختلفی پیش رو دارد.

قدومی بیان داشت: حوادث روز قدس امروز ،بعد جدیدی از روز قدس است. آزادی قدس نزدیک است زیرا جوانانی داریم که در برابر اشغالگران ایستاده اند.

وی تاکید کرد: ما شاهد افول ژاندارم آمریکایی هستیم و مقاومت هیبت آنان را فرو ریخت.

"خالد القدومی" در گفت‌وگو با خبرنگار العالم به مناسبت روز جهانی قدس، گفت که شهید سلیمانی فقط یک فرمانده نظامی نبود بلکه برادری عزیز و مشاوری سیاسی و نظامی بود و از خلأهای واقعی دشمن صهیونیست کاملا آگاه بود و روح وحدت را برای مقاومت علیه این دشمن تغذیه و تقویت می‌کرد.
القدومی افزود، شهید سلیمانی مانعی بزرگ در برابر پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی در منطقه بود لذا، صهیونیست‌ها زمانی‌که خبر شهادت حاج قاسم را شنیدند، خوشحال شدند.


عضو جهاد اسلامی: روز جهانی قدس روز فلسطین و روز اسلام است/ شهید سلیمانی شهید فلسطین است

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اظهار داشت، اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی( ره) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، که معادله‌های قدرت را برهم زد و نقطه عطف مهمی در تاریخ منطقه بود، بیانگر آگاهی ایشان از حقایق جهان اسلام است.



"خضر حبیب" در گفت‌وگو با شبکه العالم در فلسطین اشغالی اظهار داشت، شهید سردار "قاسم سلیمانی" عاشق فلسطین بود و فلسطین دوستدار او بود، و ملت فلسطین نیز او را "شهید فلسطین" می‌نامند.

حبیب تأکید کرد، فلسطین در سایه مقاومت و پایداری ملتش، به آغوش جهان عرب و جهان اسلام بازخواهد گشت.

این رهبر فلسطینی خاطرنشان کرد، روز جهانی قدس روز فلسطین، روز اسلام و روز مسجد الاقصی مبارک است که شهرک‌نشیان و ارتش صهیونیستی طی روز گذشته و امروز صبح به آنجا یورش برده‌اند.


خبرنگار شبکه خبری العالم در نوار غزه نیز گفت : ساکنان نوار غزه روز جهانی قدس را زنده نگاه می دارند و یکشنبه آینده که قرار است شهرک نشینان علیرغم هشدارهای فلسطینیان به مسجد الاقصی بیایند نیز با یکدیگر وعده دیدار گذاشته اند.


نقش کلیدی محور مقاومت بر حمایت از مساله فلسطین/ مقاومت در صورت ادامه اقدامات دشمن در قدس ،واکنش های جدیدی نشان خواهد داد

خالد الازبط سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه العالم در روز جهانی قدس تاکید کرد: روز قدس امسال با توجه به عادی سازی کشورهای عربی و اقدامات صهیونیست ها و اسرا و ادامه محاصره غزه دارای ویژگی های خاصی است وی از محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت بی وقفه از مساله فلسطین تشکر کرد.

وی درباره روز یکشنبه آتی و هشدار مقاومت به اشغالگران نسبت به آلوده کردن ساحت مسجد الاقصی گفت : مقاومت با لحن ویژه خود درباره اقدامات صهیونیست ها درباره بی احترامی به مقدسات و مردم فلسطین سخن می گوید.

ازبط افزود: مقاومت کرانه باختری ، آتش فشانی دفن شده است و طرح مقاومت در کرانه باختری خواب را بر اشغالگران علیرغم هماهنگی امنیتی اشغالگران و تشکیلات حرام کرده است.

وی تاکید کرد: : مقاومت در صورت ادامه اقدامات دشمن در قدس ،واکنش های جدیدی نشان خواهد داد.


در سایه تشدید جنایات صهیونیست‌ها؛ فلسطینیان روز جهانی قدس را گرامی می‌دارند

خبرنگار العالم تاکید کرد: نیروهای اشغالگر از ورود فلسطینیان به شهر قدس جلوگیری می کنند.

فارس الصرفندی" اعلام کرد، رژیم اسرائیل تدابیر امنیتی سختی در گذرگاه "قلندیا" ایجاد کرده تا مانع حرکت فلسطینیان نمازگزار به مسجد الاقصی و برپایی روز قدس شود.

الصرفندی افزود: نیروهای امنیتی به این بهانه که فلسطینیان واکسن آمریکایی ضد کرونا را تزریق نکرده‌اند، نمی‌توانند وارد قدس شوند.

خبرنگار العالم افزود، حوادث محله "شیخ جراح" در قدس باعث شده که نیروهای صهیونیستی جنایات‌شان علیه فلسطینیان را تشدید کنند و اقدامات سرکوبگرانه‌ امروز نیز بخشی از این جنایات است.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد، پیام فلسطینیان در روز جهانی قدس این است که در سرزمین‌شان خواهند ماند و آن را ترک نخواهند کرد و تا زمان آزادسازی کامل خاک فلسطین، مقاومت خواهند کرد.


مشارکت دهها هزار فلسطینی در آخرین نماز جمعه ماه رمضان در مسجدالاقصی

به گزارش العالم، علیرغم تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در روز جهانی قدس، ۷۰ هزار شهروند فلسطینی با حضور در «مسجدالاقصی» آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را اقامه کردند.

بر اساس این گزارش، حضور گسترده فلسطینیان در مسجدالاقصی در حالی صورت پذیرفت که رژیم صهیونیستی در روز جهانی قدس تدابیر امنیتی شدیدی را در این شهر به اجرا گذاشته و در همین راستا هزاران نفر از نیروهای خود را در بخش‌های مختلف شهر به ویژه بخش قدیمی و اطراف مسجد الاقصی مستقر کرده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی با ایجاد موانع فلزی، بیشتر مسیرهای منتهی به بخش قدیمی قدس و مسجد الاقصی را مسدود کرده بودند.


راهپیمایی روز جهانی قدس در دمشق

مراسم روز جهانی قدس با شعار "پیروزی قدس نزدیک است"، با حضور ده‌ها هزار نفر در پایتخت سوریه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار العالم، مسیر این راهپیمایی با حضور گسترده شهروندان سوریه، از جمله رهبران احزاب و گروه‌ها و نیروها و شخصیت‌های سوری و فلسطینی و نیز علمای دینی و نمایندگان هیئت‌های دیپلماتیک مستقر در دمشق، از ورودی بازار "حمیدیه" به سمت مسجد "اموی" است.
مردم سوریه در دیگر استان‌ها و شهرها با برپایی راهپیمایی، حمایت‎‌شان را از مردم فلسطین اعلام کردند.


روز جهانی قدس در عراق برگزار شد

شهروندان عراقی در بصره با برگزاری راهپیمایی با حضور نیروهای مردمی و گروه‌های مقاومت اسلامی، روز جهانی قدس را گرامی داشته‌اند.

خبرنگار العالم در عراق گزارش داد، مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی حمایت‌شان را از ملت فلسطین اعلام و بر وحدت علیه توطئه‌های رژیم اشغالگر، که درصدد مصادره هویت اسلامی فلسطین است، تأکید کردند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین اقدام برخی حکومت‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب قدس را محکوم کردند.
شهر "الحله" مرکز استان بابل در جنوب پایتخت نیز شاهد راهمپیایی مشابهی به مناسبت روز جهانی قدس بود و در آن، شماری از شخصیت‌های مردمی و گروه‌های مقاومت اسلامی حضور داشتند. مشارکت‌کنندگان رقابت رژیم‌های عربی را برای برقراری روابط رسمی با رژیم اشغالگر محکوم کرده و خواستار قطع این روابط شدند.


برنامه های ویژه به مناسبت روز جهانی قدس در افغانستان

شورای حامیان قدس شریف در افغانستان نمایشگاه ویژه ای را به مناست روز جهانی قدس و با عنوان « فصل برگ ریز فلسطین ، روایتی از یک باد سوزنده » در کابل برگزار کرد.

مسابقه کتابخوانی ، دیوارنگاری و محفل انس با قرآن کریم از مهمترین برنامه های ویژه به مناسبت روز جهانی قدس در افغانستان بود.

همچنین نمازگزاران در افغانستان در روز جهانی قدس با زیر پا گذاشتن پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا بر نابودی آنها تاکید کردند.


حزب سودانی: خارطوم، جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین را محکوم کند

یک حزب سودانی به مناسبت روز جهانی قدس، تأکید کرد که مبارزه عادلانه ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و تلاشهای این رژیم برای یهودی‌ساز قدس را کاملا تأیید می‌کند.

حزب کمونیست سودان امروز جمعه و به مناسبت روز جهانی قدس، همبستگی کامل خود را با ملت فلسطین ابراز کرد.

این حزب با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که مبارزه عادلانه ملت فلسطین در کرانه باختری، نوار غزه و قدس علیه رژیم صهیونیستی و تلاشهای این رژیم برای یهودی‌ساز قدس را کاملا تأیید می‌کند.

در صفحه فیسبوک این حزب آمده است: «ما در حزب کمونیست، نسبت به وضعیت خطرناک شهر قدس و حق ساکنان این شهر برای دفاع از خویش و اموال آنان هشدار می‌دهیم».

این حزب تأکید کرد که صهیونیستها با حمایت آمریکا و سکوت رسمی و مرموز کشورهای عربی، به مصادره و تخریب منازل ساکنان قدس به ویژه محله الشیخ جراح ادامه می‌دهند.

حزب کمونیست، از دولت سودان خواست که از سیاست عادی‌سازی با رژیم صهیونیست صرف نظر کرده و جنایات مکرر این رژیم را محکوم کند.

این حزب در پایان از همه طیفهای سیاسی سودان خواست که با ملت فلسطین اعلام همبستگی کرده و موضع روشنی در قبال عادی‌سازی اتخاذ کنند.


گرامیداشت روز جهانی قدس در شرق لبنان

جمعیت "قولنا و العمل" به مناسبت روز جهانی قدس در لبنان کمپینی را به منظور همبستگی با فلسطین و قدس شریف، در شرق لبنان برپا کرد.

"شیخ احمد القطان" رئیس این جمعیت طی سخنانی در این مراسم، بر محوری بودن قضیه فلسطین و حمایت از رویکرد مقاومت در بازپس‌گیری اراضی اشغالی توسط دشمن صهیونیست، تأکید کرد.

شیخ القطان مساله فلسطین را مساله آزادگان جهان و مساله مستضعفان خواند و اظهار داشت: "ما در روز جهانی قدس به تمامی فلسطینیان و ساکنان قدس می‌گوییم که مساله شما مساله تمامی آزادگان جهان خواهد ماند و فلسطین در قلب هر آزاده و مومنی جاودانه می‌ماند، و اگر تمامی جهانیان علیه فلسطین، قدس، مبارزان و جنبش‌های مقاومت توطئه‌چینی کنند تمامی آزادگان جهان در کنار فلسطین و مجاهدانی خواهند ماند که جان‌شان را در راه خدا و راه قبله اول و سومین حرم شریف فدا می‌کنند."


اردنی ها خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی شدند

مردم اردن روز جمعه همزمان با مراسم روز جهانی قدس، با حضور در راهپیمایی و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کردند و اخراج سفیر رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

هزاران اردنی امروز با شرکت در راهپیمایی، از دولت اردن خواستند برای جلوگیری از قانون شکنی ها و جنایات اسرائیل به دادگاه بین المللی مراجعه کند.

اردنی ها همبستگی خود را با اهالی منطقه شیخ جراح در قدس اعلام کردند و اتخاد تدابیر قاطع در برابر اشغالگر را خواستار شدند.

راهپیمایان ضمن در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی نیز در حمایت از مسجد الاقصی، قدس و اهالی شیخ جراح و مبارزان فلسطینی سر دادند.


راهپیمایی‌ خودرویی و موتوری در پاکستان در روز جهانی قدس

مسلمانان پاکستان امروز جمعه مصادف با روز جهانی قدس در شهرهای مختلف از جمله «اسلام‌آباد» پایتخت این کشور با توجه به محدودیت‌های کرونایی در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی راهپیمایی خودرویی و موتوری برگزار و برحمایت از آرمان‌های آزادی قدس تاکید کردند.


تظاهرات گسترده یمنی‌ها در استان‌های مختلف به مناسبت روز جهانی قدس

مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در استان‌های مختلف از جمله صنعاء و صعده روز جهانی قدس را گرامی داشتند.

بر اساس این گزارش، یمنی‌ها در استان‌های صنعاء، صعده و دیگر استان‌های این کشور تظاهرات گسترده‌ای را در حمایت از فلسطینیان برپا کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی تداوم اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها