تاملی بر سخنان رهبر معظم انقلاب؛ "پیروزی قدس نزدیک است"

تاملی بر سخنان رهبر معظم انقلاب؛
شنبه 18 ارديبهشت 1400 - 11:14

رهبر معظم انقلاب، طی سخنرانی که روز گذشته به مناسبت روز جهانی قدس صورت دادند، به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که لازم است ما در اینجا اندکی درباره آنها تأمل کنیم تا ریشه مشکلات حادی، که منطقه از آن رنج می‌برد، را بیابیم.

العالم- تحلیل روز

رهبر معظم انقلاب اسلامی به یک واقعیت تلخ تاریخی اشاره و تأکید کردند که شرق و غرب، قبل از فروپاشی جماهیر شوروی سابق و به رغم تمام اختلافات فی‌مابین، برای اسلام‌ستیزی و مبارزه با مسلمانان به توافق کامل رسیدند و به شکل موثر در ایجاد غده سرطانی معروف به نام "اسرائیل" در قلب جهان اسلام، سهیم شدند.

ایشان این حقیقت را "عبرت" توصیف کردند و گفتند: "این عبرت‌آموز است که در آن مقطع، هر دو اردوگاه سرمایه‌داری و کمونیسم با قارون‌های صهیونیست به هم‌افزایی رسیدند؛ انگلیس اصل توطئه را طراحی و پیگیری کرد، سرمایه‌داران صهیونیست اجرای آن را با پول و سلاح بر عهده گرفتند و شوروی اولین دولتی بود که تأسیس دولت نامشروع را به رسمیّت شناخت و انبوه یهودیان را به آنجا اعزام کرد."

بدیهی است که اردوگاه‌های غربی و شرقی در موضوع کاشت بذر رژیم اسرائیل در فلسطین، که طبق فرمایشات رهبر معظم، صهیونیست‌ها آنجا را به "پایگاه تروریسم" تبدیل کرده‌اند، در هماهنگی کامل بودند. اسرائیل یک کشور نیست بلکه اردوگاهی تروریستی علیه ملت فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است.

چرا شرق و غرب در هر چیزی، به جز حمایت از صهیونیست‌ها و کاشت بذر این غده سرطانی در قلب جهان اسلام، با هم اختلاف داشتند؟ قطعا، دلیل آن بسیار جدی و مهم باید باشد؛ موقعیت جغرافیایی فلسطین که شرق جهان اسلام را به غرب آن متصل می‌کند، و نیز به دلیل وجود مسجدالاقصی مبارک، که نماد بزرگ جهان اسلام محسوب می‌شود. مسجدالاقصی اولین قبله و سومین حرم شریف است. لذا با اشغال فلسطین و یهودی‌سازی قدس، دیگر شرق و غرب نیازی ندارند که تا ابد ایده تشکیل جنبش اسلامی- عربی در آینده را در نطفه خفه کنند بلکه کشورهای عربی و اسلامی را به کشورهای ضعیف و دچار فرسایش تبدیل می‌کنند و این، هدف مشترک سرمایه‌داری و کمونیسم است.

امام خمینی (ره) با درایت و تجربه متوجه شده بودند که برای جلوگیری از تحقق هدف مشترک بلوک شرق و غرب باید قدس شریف را نماد بزرگ اسلام معرفی کنند و هدف هر جنبش عربی و اسلامی باشد و همچنین قدس به قطب‌نمای تمام مجاهدان و آزادگان جهان عرب و اسلام تبدیل شود.

به همین دلیل، همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته خود خاطرنشان کردند: "در این آینده‌ مبارک، باید هم‌افزایی کشورهای مسلمان، یک هدف عمده و اساسی باشد، و این چندان دور از دسترس به‌ نظر نمی‌رسد. محور این هم‌افزایی، قضیه‌ فلسطین به‌ معنی همه‌ کشور، و سرنوشت قدس شریف است. این همان حقیقتی است که دل نورانی امام خمینی عظیم (رحمة‌ اللّه‌ علیه) را به اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هدایت کرد." این روز مبارک، که امام خمینی (ره) 42 سال پیش مبتکر آن شد، به کابوسی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و آرامش و خواب آنها را مکدر کرده است.

امام خمینی( ره) به این درک رسیده بودند که اگر اسرائیل در قلب جهان اسلام ایجاد نمی‌شد و برای مدت طولانی دوام نداشت جهان اسلام در موقعیت ضعیف نمی‌بود که این ضعف امت با گرد آمدن پیرامون قدس و بزرگداشت روز جهانی قدس از بین می‌رود و یکپارچگی و وحدت میان مسلمانان نیز از طریق حمایت از قدس ممکن است.

این واقعیت، صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی و اروپایی‌شان را مضطرب کرده و لذا آنها تلاش کردند از طریق طرح موسوم به "معامله قرن"، مسلمانان را از خطرناک‌ترین سلاح‌شان، یعنی سلاح قدس و ایستادن در کنار قدس، محروم کنند که البته برای تحقق این هدف، برخی رژیم‌های عربی نیز با عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی وارد عمل شدند تا اینگونه وانمود کنند که قدس به تاریخ پیوسته و مسلمانان باید آنها را از ذهن‌‌شان محو کنند ولی قدس قوی‌تر شده و همچنان قطب‌نما و محور ملت‌های جهان اسلام است ولی سرنوشت "معامله قرن" مشابه سرنوشت پدرخوانده‌هایش، به زباله‌دان تاریخ پیوسته است.

اگر قدس نبود، سنگ مبارزان فلسطینی به موشک‌های نقطه‌زن تبدیل نمی‌شود که "ارتش شکست‌‌ناپذیر" را مقهور و حقیر سازد. اگر قدس نبود تمام طرح‌‌ها و توطئه‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی به شکست ختم نمی‌شدند. باید به فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب اشاره کنیم که فرموده‌اند: "من قاطعانه می‌گویم: این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت."

هیچ قضیه‌ای در جهان اسلام به اندازه قضیه قدس، مجاهدان و مبارزان و آزادگان- بدون در نظر گرفتن ملیت‌ها، مذاهب و وابستگی‌های‌شان- را متحد نکرده است و آنها را در روز مبارکی به نام روز جهانی قدس، که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، گرد هم نیاورده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اشاره به این حقیقت فرمودند: "سلام بر همه‌ آزادگان عرب، بویژه جوانان، و سلام به مردم مقاوم فلسطین و قدس و مرابطون در مسجدالاقصی. سلام بر شهدای مقاومت و خیل عظیم مجاهدانی که در این راه جان خود را تقدیم کرده‌اند؛ بویژه شهید شیخ احمد یاسین و شهید سیّدعباس موسوی، و شهید فتحی‌شقاقی و شهید عماد مغنیه و شهید عبدالعزیز رنتیسی و شهید ابومهدی المهندس و سرانجام چهره‌ی برجسته‌ی شهیدان مقاومت، شهید قاسم سلیمانی که هر یک پس از حیات پربار و پربرکت، با شهادت خود نیز تاثیرات مهمی در محیط مقاومت بر جا گذاشتند."

این شهدا خون پاک‌شان را به خاطر این‌که قدس همچنان شریف و قطب‌نما بماند و پایتخت فلسطین شود، هدیه کردند. آنها شهید شدند تا میلیون‌ها مبارز و مجاهد در جهان اسلام راه‌شان را ادامه دهند و قدس را هدف نهایی خود گردانند.. . پیروزی قدس نزدیک‌تر شده است.

سعید محمد

پربیننده ترین خبرها