تماس‌های اردوغان با پادشاه اردن، امیر قطر، هنیه و عباس درباره تحولات قدس

تماس‌های اردوغان با پادشاه اردن، امیر قطر، هنیه و عباس درباره تحولات قدس
سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 - 09:07

در پی تشدید اوضاع در قدس اشغالی و اراضی فلسطینی، رئیس جمهور ترکیه تماس‌های جداگانه‌ای را با پادشاه اردن، امیر قطر، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی حماس برقرار و بر لزوم بسیج موضع بین المللی علیه نقض های اخیر رژیم صهیونیستی در قدس تاکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از روسیا الیوم، دفترسلطنتی اردن پس از تماس تلفنی میان عبدالله دوم، پادشاه این کشور و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالله دوم گفت، نادیده گرفتن درخواست های بین المللی برای توقف نقض ها علیه مسجدالاقصی و اهالی قدس از سوی رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین المللی انسانی محسوب می شود.

دو رهبر تاکید کردند که جامعه بین الملل باید به مسوولیت خود عمل کرده و در برابر اقدامات غیر قانونی و تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در قدس بایستد.

پادشاه اردن گفت، باید هماهنگی میان دو کشور برای پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی در قدس شرقی و مسجدالاقصی ادامه داشته باشد.

در این گفتگوی تلفنی اقدامات آتی اردن برای بسیج کردن موضع عربی، اسلامی و بین المللی سازنده برای مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس و نیز حمایت اردن جهت تثبیت مقاومت اهالی قدس در خانه و کاشانه خود و حفاظت از حقوق آنها بررسی شد.

وی گفت، کشورش با توجه به اینکه قیمومیت قدس را برعهده دارد، برای حفاظت از مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس همه تلاش خود را به کار می گیرد.

همچنین اردوغان در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و آخرین تحولات مسجدالاقصی را بررسی کرد.

وی بر لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی به شهروندان بی دفاع، عدم تشدید تنش، خویشتنداری و احترام به قانون بین المللی و انسانی تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تماس تلفنی برقرار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در جریان این تماس‌ها، تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی را «تروریسم» توصیف و به شدت ظلم و ستم علیه فلسطینیان را محکوم کرد.

اردوغان متعهد شد که تلاش‌های خود را برای پیشبرد جهان اسلام و جامعه جهانی به سمت انجام تحرکاتی برای توقف اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر افزایش دهد.

وی تاکید کرد که کشورش بی‌وقفه از مسأله فلسطین و کرامت قدس اشغالی حمایت می‌کند و در کنار برادران فلسطینی می‌ایستد.

شهر قدس از ابتدای ماه مبارک رمضان صحنه درگیری های مداوم میان نیروهای اشغالگر و جوانان فلسطینی است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها