دست رد مقاومت به سینه نتانیاهو؛ میانجیگری دوحه و قاهره بی‌حاصل ماند

دست رد مقاومت به سینه نتانیاهو؛ میانجیگری دوحه و قاهره بی‌حاصل ماند
چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400 - 15:24

سردبیر روزنامه «رأی الیوم» طی پستی در توئیتر از درخواست کمک بی‌حاصل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دولت‌های قطر و مصر برای میانجیگری و توقف موشک‌باران مقاومت فلسطین خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

«عبدالباری عطوان» نویسنده سرشناس عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی، «رأی الیوم» طی پستی در توئیتر از سردرگمی «نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در متوقف کردن پاسخ موشکی و راکتی گروه‌های مقاومت فلسطین خبر داد و نوشت که تقلای او برای استفاده از میانجیگری قاهره و دوحه در این مسیر تاکنون بی‌حاصل بوده است.

وی نوشت: نتانیاهو دوان دوان به سوی قاهره و دوحه رفت و خواستار مداخله، نجات و میانجیگری آنها برای توقف حملات [ مقاومت فلسطین] شد. مقاومت رد کرد و شب گذشته با هزار موشک، تل‌آویو، بئرالسبع، حیفا و یافا را هدف قرار داد.

در ادامه این پست آمده است: هنیه و النخاله به میانجیگران عرب تاکید کردند که برای جنگی طولانی آماده‌اند و اعتمادی به اشغالگر ندارند و [تاکنون] تنها یک‌دهم اسلحه خود را رو کرده‌اند و آنچه که هنوز رو نشده، بسیار بزرگتر است.

امروز «احسان عطایا» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در مقایسه با گذشته، ضعیف‌تر شده است، تایید کرد که تماس‌هایی از سوی طرف مصری با مقاومت غزه برقرار شده است که نتیجه‌ای نداشته است.

وی دلیل این امر را چنین توضیح داد: « زیرا سقف ما در مقایسه با دفعات پیش، بالاتر رفته است. مقاومت سقفی ندارد. همه باید این را بفهمند. پس از آنکه «سرایا القدس» (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی)، تل‌آویو را هدف قرار داد، ما بازی نمی‌کنیم و برای همه سناریوها آماده‌ایم. ضمن اینکه یادآور می‌شویم که ما تا به این لحظه در موضع دفاع هستیم.»

امروز «موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز میانجیگری مصر و قطر را تایید کرد و گفت که این میانجیگری تا به این لحظه نتیجه‌ای نداشته و موجب بازگشت آرامش نشده است.

درگیری‌های در فلسطین اشغالی چند روزی است که بسیار متشنج شده است تا جایی که برخی از آن به عنوان انتفاضه جدید یاد می‌کنند. ماجرا از آنجا تشدید شد که نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز‌‌ اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشنیان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند.اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه از عصر روز گذشته و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین تا این لحظه شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت است. ارتش صهیونیست نیز شماری از نیروهای ذخیره خود را فراخوانده و در حال بمباران کور مناطق مختلف در نوار غزه است.

این اقدام تلافی‌جویانه در حالی صورت می‌گیرد که سرانجام صبح دیروز، در پی هشدار شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و تعیین ضرب‌الاجل دوساعته،نظامیان صهیونیست ناگزیر شدند از مسجدالاقصی عقب‌نشینی کنند. اما در مقابل به بمباران کور مناطق مسکونی در نوار غزه ادامه داد که با پاسخ شدید مقاومت مواجه شد و سیل موشک‌های مقاومت به سوی تل‌آویو، فرودگاه بن‌گوریون و بئرالسبع روانه شد.

پربیننده ترین خبرها