درس تاریخی غزه؛ "محاصره‌شدگان پیروز می‌شوند"

درس تاریخی غزه؛
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 12:42

اتخاذ سیاست وحشیانه و غیرانسانیِ گرسنه نگه‌داشتن برای به زانو درآوردن ملت‌ها مهم‌ترین ارکان سیاست خارجی آمریکا به‌شمار می‌رود و این سیاست در دولت ترامپ وارد مرحله هیستریک شده بود و به نظر می‌رسد دولت بایدن نیز چنین سیاست را پیش می‌برد.

العالم - کشکول

بدیهی است که هدف اصلی و بنیادین آمریکا از توسل به سیاست "کشتار جمعی" از طریق گرسنه نگه‌داشتن ملت‌ها دفاع از "منافع اسرائیل" باشد؛ منافعی که بر پایه تجاوز و غصب اراضی و آواره کردن ملت فلسطین است.

بعد از پیروزی جنبش مقاومت حماس در انتخابات قانونگذاری سال 2006 و نیز از سال 2015 که محاصره و جنگ علیه یمن کلید خورد، چنین سیاستی به شکل وحشیانه‌تری دنبال می‌شود و حتی طی این بازه، بیشتر گروه‌های مقاومتی که تحت لوای محور مقاومت هستند، مانند حزب‌الله، انصارالله، الحشد الشعبی و برخی دیگر از گروه‌های مقاومت در فهرست تروریسم آمریکا گنجانده شدند.

موضوع قابل توجه این است که بیشتر کشورها به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا، تسلیم این سیاست خصمانه آمریکا شده‌اند که البته کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز عربی، بیشتر از بقیه، آمریکا را همراهی می‌کنند ولی این مشارکت به دلیل فشار و یا ترس از آمریکا نبوده بلکه در راستای انجام نقش و وظیفه‌ای است که به این رژیم‌ها سپرده شده است. لذا مشاهده کنیم کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین هر شخصِ حامی مقاومت، ولو حامی معننوی، را تحت پیگرد قرار می‌دهند.

آمریکا، غرب، اسرائیل و رژیم‌های مرتجع و سازشکار عرب بر این باور بودند که از طریق سیاست گرسنه نگه‌داشتن ملت‌ها و از طریق تحریم‌ها و محاصره‌ها، می‌توانند اهداف‌شان را عملی کنند ولی حماسه بزرگی که این روزها گروه‌های مقاومت در غزه آفریده‌اند؛ حماسه‌ای که در رسیدن موشک‌های مقاومت به سرتاسر فلسطین اشغالی و ربودن خواب و آرامش 6 میلیون شهرک‌نشین و نیز تعطیل کردن تمامی فرودگاه‌های اسرائیلی تجسم یافته، هرگونه فتنه و توطئه برای از بین بردن قضیه فلسطین را در نطفه خفه کرد.

موشک‌ها و فناوری ساخت موشک‌ها، که در سایه آن مقاومت به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته، از طریق ایرانِ محاصره‌شده و نیز حزب‌الله محاصره‌شده به غزهِ تحت محاصره رسیده است. امروز غزه درسی تاریخی با عنوان "این‌چنین محاصره‌شدگان پیروز می‌شوند" به تمام ملت‌های جهان می‌دهد و عملا ثابت کرد که محاصره عزم ملت‌ها را در دفاع از خودشان در برابر استعمارگری آمریکا و تجاوز صهیونیستی سست نمی‌کند بلکه بر عکس، آنها مصمم‌تر و با اراده‌تر می‌شوند به شرطی که این ملت‌ها خودشان را باور داشته‌ باشند و قبل از هر چیز به خدا توکل کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها