رویکرد متفاوت بایدن درباره منازعه فلسطینیان و رژیم اسرائیل

رویکرد متفاوت بایدن درباره منازعه فلسطینیان و رژیم اسرائیل
دوشنبه 27 ارديبهشت 1400 - 22:47

دولت آمریکا رویکرد جدیدی را درخصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و نیز پاسخ دردناک مقاومت فلسطین که در هدف قرار دادن شهرک‌ها تجسم یافته، دنبال می‌کند.

العالم- درگوشی

دولت جو بایدن وارد دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید شده و به نظر می‌رسد مصمم است رویکردی اتخاذ کند که قضیه فلسطین در جایگاهی کم‌اهمیت‌تر قرار بگیرد.

بایدن، که به نظر می‌رسد از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بی‌پروای صهیونیست‌ها ناراضی است، ادعا می‌کند که این رژیم حق دفاع از خود را دارد. او ابراز امیدواری کرده که این جنگ "هر چه زودتر پایان یابد".

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا نیز طی اظهارنظری جداگانه اعلام کرد که با همتای اسرائیلی‌اش و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در تماس است. او خاطرنشان کرد که درصدد مداخله جدی برای پایان دادن به این جنگ است.

تحرکات بی‌نتیجه دیپلماتیک با تشدید جنگ اسرائیل علیه غزه همراه شده است در حالی‌که مقاومت فلسطین نیز شهرک‌های صهیونیست‌نشین را آماج حملات موشکی خود قرار داده است و همچنین درگیری‌های شدیدی میان یهودیان و عرب‌ها در جریان دارد که رژیم اشغالگر تاکنون نظیر آن را شاهد نبوده است.

این رویکرد دولت بایدن تا این لحظه نشان می‌دهد که واشنگتن اولویت‌های مهم دیگری دارد از جمله مبارزه با ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی کشور، تغییرات آب و هوایی، قدرت‌گیری چین و پرونده هسته‌ای ایران.

احترام رئیس‌جمهور آمریکا به جدول زمانی نتانیاهو دلیلی برای این تغییر در رویکرد است؛ زیرا ایالات متحده از نقش خود به عنوان میانجیگر برای برقراری آتش‌بس به طرف سوم برای کاستن از شدت درگیری‌ها منتقل شده است.

ناظران مسائل منطقه که اوضاع و تحولات در اراضی اشغالی را با جدیت رصد می‌کنند، می‌گویند که حماس به اقدامی دست زده است که پیش از این امکان آن نبود از جمله این‌که در پاسخ به هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها، به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و قدس موشک شلیک می‌کند. همین امر باعث خشم نتانیاهو شده که از نمایش قدرت حماس در نوار غزه و اینک در کرانه باختری و قدس شرقی نگران است.

حماس برای دادن پاسخ مناسب به اسرائیل و پایان دادن به تجاوزاتش علیه مسجدالاقصی و محله شیخ جراح امیدوار است، در مقابل، اسرائیل امیدوار است دیوار بازدارندگی علیه پاسخ مقاومت به‌ویژه حماس ایجاد کند.

حماس همچنان به تشکیل یک کشور فلسطینی در سرزمین فلسطین، که هیچ اثری از اسرائیل در آن نباشد، امیدوار است و نتانیاهو به طرح "معامله قرن" که فلسطین را در طبقی از طلا تقدیم یهودیان می‌کند، امیدوار است. اما طرف سوم، یعنی محمود عباس انتظار دارد که ایالات متحده بار دیگر در این منازعه مداخله کند؛ زیرا در این‌صورت آمریکا به او بار دیگر نقشی خواهد داد. او 4 ماه است که منتظر تماس تلفنی بایدن است.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی شناخت کافی درباره عباس دارند و می‌دانند که او در موقعیتی نیست که بتواند امتیازاتی ضروری برای نهایی شدن راه‌حل دو کشور ارائه دهد.

قبل از تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و نوار غزه، رهبران صهیونیستی امیدوار به تشکیل کابینه‌ای جدید بودند که بتواند به حیات سیاسی نتانیاهو پایان دهد. "یائیر لاپید" رئیس حزب معارض "هناک مستقبل" و "نفتالی بینت" رئیس حزب معارض "بیتنا" در آستانه تشکیل ائتلافی مورد حمایت احزاب عربی هستند تا بتوانند اکثریت کرسی‌ها را در کنست از آن خود کنند. ولی درگیری‌ها میان یهودیان و عرب‌ها و کشیده شدن دامنه آن از قدس به دیگر شهرهای سرزمینهای اشغالی، احتمال چنین ائتلافی را ضعیف کرده است.

خلاصه آنکه، ناظران معتقدند که تعلیق احداث شهرک‌سازی و فشار به اسرائیل برای خودداری از تخلیه اجباری محله شیخ جراح و ویران کردن خانه‌های فلسطینیان در قدس شرقی بسیار ضروری است و طرف فلسطینی نیز باید محمود عباس را تشویق کنند درباره جدول برگزاری انتخابات تجدیدنظر کند. از سوی دیگر، احساس ناامیدی در نتیجه لغو موعد انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین، باعث بروز دوباره اختلافات و درگیری‌هایی شده که پیش از این فروکش کرده بود.

پربیننده ترین خبرها