دستگیری شماری از سرکرده های داعش و یک عامل جنایت اسپایکر در عراق

دستگیری شماری از سرکرده های داعش و یک عامل جنایت اسپایکر در عراق
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 19:49

اداره اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق در اطلاعیه از دستگیری شماری از سرکرده های گروهک تروریستی داعش که در زمان سیطره این گروهک بر بخش های شمالی عراق مسوولیت های مهمی برعهده داشتند به همراه یک عامل جنایت اسپایکر خبر داد.

العالم _ عراق

در روزهای گذشته بیش از ۱۵ تروریست داعشی در استان های کرکوک و دیالی دستگیر و دستکم ۵ تروریست نیز کشته شده اند.

استان کرکوک در یک ماه گذشته شاهد ناامنی های ناشی از شبیخون های عناصر مخفی داعش بوده که باعث ابلاغ چند دستور مربوط به نیروهای مسلح از سوی نخست وزیر و فرمانده کل قوای عراق شد.

ارتش عراق در روزهای گذشته چندین منطقه در استان های دیالی و کرکوک را با جنگنده - بمب افکن های خود مورد هدف قرار داد و غارها و مخفیگاه های تروریست ها را نابود کرد که منجر به کشته شدن تعدادی از آنها شد. معمولا به علت باقی ماندن اجساد تروریست ها زیر صخره ها تعداد دقیق کشته شدگان معلوم نیست.

اداره اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق امروز اعلام کرد که ۶ تروریست در نقاط مختلف استان کرکوک دستگیر شده اند که دو نفر از آنها در ساخت بمب ها و تجهیزات دست ساز و پشتیبانی لجستیکی به تروریست ها کمک می کردند.

همچنین یک عنصر داعش که در جنایت اسپایکر عامل و شریک بود، دستگیر شد.

جنایت اسپایکر فاجعه ای است که در سال ۲۰۱۴ بیش از یکهزار و ۹۰۰ دانشجوی غیرنظامی، غیر مسلح و شیعه زیر ۲۲ سال توسط گروه تروریستی داعش قتل عام یا زنده به گور شدند.

تروریست ها شماری از اجساد کشته شدگان این واقعه را در گورهای دسته جمعی دفن کردند یا اجسادشان را به رودخانه دجله ریختند.

تیم تحقیق و تفحص سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود که حدود ۱۰ روز پیش منتشر شد با گذشت ۷ سال از جنایات داعش علیه شیعیان عراق این جنایت را در زمره "جنایات جنگی" ذکر کرد، اما آنرا "نسل کشی" ندانست و این جنایت داعش را "تحریک به نسل کشی" عنوان کرد.

در بند دوم بیانیه سازمان ملل درباره مساله نسل کشی "هرگونه اقدام به نابودی کل یک گروه نژادی، ملی، مذهبی مانند کشتار دسته جمعی یک گروه خاص، ایجاد لطمات روانی و جسمانی بر یک گروه ویژه، ضربه زدن تعمدی به افراد یک گروه خاص و طرح‌ریزی برای آسیب رساندن به گروهی خاص همه از مصداق‌های بارز نسل‌کشی می‌باشند، اما با وجود کشتار حدود دو هزار نفر در اسپایکر تیم تحقیق سازمان ملل این فاجعه را رسما نسل کشی اعلام نکرد.

در گزارش مزبور آمده که شواهد موجود نشان می دهد که حملات داعش به شیعیان شامل "جنایت جنگی، کشتار، شکنجه، رفتار وحشیانه و تعرض به کرامت انسانی" بوده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها