الحجرف دیواری کوتاه‌تر از لبنانی‌ها پیدا نمی‌کند!

الحجرف دیواری کوتاه‌تر از لبنانی‌ها پیدا نمی‌کند!
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1400 - 23:13

اظهارات "شربل وهبه" وزیر خارجه لبنان در گفت‌وگو با "الحره"، که برخی کشورها را بدون ذکر نام مسئول ظهور داعش در عراق و سوریه خوانده، با انتقادات و هجمه تند، بی‌سابقه و برنامه‌ریزی شده حکومت‌های سعودی و امارات و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس مواجه شده و آنها از وهبه خواسته‌اند به خاطر چنین اظهاراتی رسما عذرخواهی کند.

العالم- درگوشی

وهبه در گفت‌وگو با تلویزیون آمریکایی "الحره" گفت: "کشورهای دوست و برادر، گروه داعش را به ما رسانده‌اند و (بذر) آن را در دشت‌های نینوا، الانبار و تدمر پاشیدند." وهبه در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از این کشورها، کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است، گفت که نمی‌خواهد نامی ببرد.

وی در واکنش به سوالی پیرامون اینکه آیا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گروه تروریستی داعش را حمایت مالی کرده‌اند، افزود: "پس چه کسی آنها را تامین مالی کرد؟ من؟."

گردانندگان تلویزیون الحره که از سوی وزارت خارجه آمریکا تامین مالی می‌شود و متخاصم علیه محور مقاومت و مروج سیاست‌های اسرائیل و رژیم‌های سازشکار عربی است، طبق معمول سعی کردند فتنه به پا کنند آنها در رفتاری کاملا غیر حرفه‌ای در حین گفت‌وگو با وزیر خارجه لبنان، وسط حرف‌های وزیر دویده و به "میشل عون" رئیس‌جمهوری لبنان بی‌احترامی کردند وزیر لبنانی نتوانست این حرکت را تحمل کند و قبل از ترک استودیو در اعتراض به بی‌ادبی سعودی به رئیس‌جمهور عون، گفت: "من لبنان هستم و یک انسان بدوی به من بی‌احترامی می‌کند."

حکومت سعودی فورا سفیر لبنان را احضار کرد و اعتراض خود به اظهارات وزیر خارجه لبنان را به اطلاع او رساند. امارات نیز به یاری سعودی شتافت و اظهارات وهبه را "ننگ‌آور و نژادپرستانه" توصیف کرد. "نایف الحجرف" دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز "توهین" به کشورهای عضو شورای همکاری و ملت‌های آنها و نیز توهین به عربستان سعودی را محکوم کرد.

به استثنای خطای وزیر وهبه در آخر مصاحبه، تمامی گفته‌های او درباره حمایت رژیم‌های مرتجع عربی و در راس آنها سعودی و امارات از گروه تروریستی- تکفیری داعش صد درصد درست است و این حقیقت نیز توسط خود سعودی‌ها تایید می‌شود و هر کسی درباره این واقعیت تردید دارد از روزنامه‌نگار مشهور و نزدیک به آل سعود یعنی "داوود الشریان" سوال کند.

بدیهی است که تنها سلاحی که الحجرف و مقام‌های سعودی و اماراتی علیه لبنان به‌کار می‌گیرند سلاح پول است که از این طریق، ملت لبنان را که متعهد به مقاومت و سلاح آن است، تحت فشار قرار می‌دهند تا به دشمن لبنان و جهان عرب- رژیم صهیونیستی- خدمت کنند.

اینکه رگ غیرت الحجرف به خاطر سعودی‌ها به جوش آمده، فقط دال بر میزان عشق و خدمت‌رسانی‌اش به این رژیم است و ما امیدواریم الحجرف چنین غیرتی را در هر زمان و علیه هر طرفی‌ که به سعودی‌ها توهین می‌کند، نشان بدهد و محدود به لبنانی‌ها نباشد.

شاید الحجرف به دلیل ماموریت سنگین و مشغله زیادش در سمت دبیرکلی شورای همکاری خلیج‌فارس، تمامی توهین‌هایی را که طرف‌هایی غیر از لبنانی‌ها علیه سعودی‌ها مطرح کرده‌اند، رصد نکرده و لذا موضعی جدی و قاطع به این طرف‌ها نشان نداده است. بنابراین ترجیح می‌دهیم در این نوشتار به گوشه‌ای از اهانت‌هایی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به عنوان مهم‌ترین همپیمان سعودی‌ها، علیه آنها مطرح کرد را یادآوری کنیم.

"دونالد ترامپ" در سال 2019 در یک سخنرانی عمومی با ادبیاتی تحقیرآمیز از مکالمه خود با ملک سلمان خاطره‌ای را برای حضار‌ تعریف کرده است.

ترامپ در بخشی از این سخنرانی گفته: "کشورهایی هستند که بسیار ثروتمند هستند، به یک تماس تلفنی فکر کنید که ما با آن 500 میلیون دلار به دست آوریم. در حال حاضر ما این موضوع را در قبال بسیاری از کشورها از قبیل عربستان داریم، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان کمک یارانه می‌دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند اما ما به آنها یارانه می‌دهیم. آنها از ما خیلی خرید می‌کنند، آنها 450 میلیارد دلار از ما خریدند. افرادی (در آمریکا) هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان هستند اما آنها 450 میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌خواهم این پول را از دست بدهم...درباره ارتش باید بگویم که ما به آنها یاری می‌دهیم. من با پادشاه (ملک سلمان) تماس گرفتم. من پادشاه را دوست دارم. من به پادشاه گفتم که ما داریم دار و ندارمان را به خاطر دفاع کردن از شما از دست می‌دهیم و شما پادشاه پول زیادی دارید و او به من گفت، چرا شما با من تماس می‌گیرید و این حرف‌ها را به من می‌زنید؟ هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. من به او گفتم که چون آنها احمق بودند.

ترامپ در ادامه تاکید کرد:"ما در زمینه‌های بسیاری در حال همکاری با عربستان هستیم. صادقانه به شما می‌گویم این کار (گرفتن پول از عربستان) آسانتر از گرفتن 113 دلار از یک مستاجر در یک منطقه بد در نیویورک است. این‌کار همچنین امن‌تر است."

ما در اینجا از الحجرف انتظار داریم که موضعی جدید نسبت به چنین اظهارات ترامپ علیه سعودی نیز اتخاذ کند، و برای اینکه رگ غیرت الحجرف را بیشتر تحریک کنیم معروف‌ترین و تاریخی‌ترین توهین ترامپ علیه ریاض را یادآوری می‌کنیم. ترامپ در اکتبر 2018 در اشاره‌ای غیردیپلماتیک به حاضران در یک نشست انتخاباتی گفت: "ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. شاید تصور کنید، چون آنها ثروتمند هستند ولی من می‌گویم من عاشق پادشاه هستم و به پادشاه عربستان گفتم که ما از شما حفاظت می‌کنیم چون که شما بدون حمایت آمریکا، احتمالا دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورید، پس باید هزینه نظامی خودتان را افرایش دهید."

پربیننده ترین خبرها