وزیر دفاع لبنان با حفظ سمت، وزیرخارجه شد

وزیر دفاع لبنان با حفظ سمت، وزیرخارجه شد
پنج‌شنبه 30 ارديبهشت 1400 - 00:07

رییس جمهور لبنان روز چهارشنبه طی حکمی «زینت عکر» وزیر دفاع این کشور را سرپرست وزارت خارجه کرد.

العالم-لبنان

میشل عون زینت عکر را با حفظ سمت جانشین شربل وهبه وزیر خارجه لبنان در دولت موقت کرد که پیش تر استعفا داده بود.

رییس جمهور لبنان پیش تر در کاخ بعبدا استعفانامه شربل وهبه را دریافت کرد که درخواست واگذاری وظایفش در وزارت خارجه را داده بود.

وهبه بعد از دیدار با ژنرال عون گفت که برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از اظهاراتش در گفت وگو با شبکه الحره و جلوگیری از توهین به لبنان و لبنانی ها از مقام و مسؤولیت های خود به عنوان وزیر خارجه استعفا کردم.

بعداز اظهارات وهبه در گفت وگو با شبکه الحره و تاکید به اینکه داعش دست ساخته برخی کشورهای عربی است که در لبنان از آنها به عنوان دوست و برادر یاد می شود، هجمه ای در داخل و خارج لبنان علیه او شروع شد.

کشورهای سعودی، امارات، کویت و بحرین سفیران یا کاردارهای لبنان را احضار کردند و ضمن اعتراض به اظهارات وهبه خواستار عذرخواهی او شدند.

در داخل لبنان هم سیاستمداران نزدیک به سعودی از جمله سعد حریری با انتشار بیانیه ای به این اظهارات وهبه اعتراض کردند.

ژنرال عون هم اظهارات وهبه را نظر شخصی او خواند و تاکید کرد که این نظر دولت لبنان نیست.

ماجرا از آنجا شروع شد که شربل وهبه در مصاحبه با الحره با افشای دیدارش با «دورتی شیبا» سفیر آمریکا در بیروت، از سلاح حزب الله دفاع و آن را ضامن امنیت لبنان توصیف کرد.

وی خطاب به همتای آمریکاییش که حزب الله را خطری برای جهان و آمریکا خوانده بود، گفت: نمی دانم حجم خطر حزب الله برای ایالات متحده چقدر است اما اگر منظور وزیر خارجه آمریکا خطر حزب الله برای اسرائیل است باید بگویم ما همواره خطر اسرائیل را احساس می کنیم.

وهبه در این مصاحبه تأکید کرد که داعش از طریق کشورهایی که به لبنان ابراز محبت و دوستی و برادری می کنند به لبنان کشیده شد و پیش از آن با پول این کشورها در عراق و سوریه کاشته شده بود.

او در پاسخ به مجری برنامه که از وی پرسید که آیا منظورش کشورهای شورای همکاری است، گفت: «پس پولشان از جیب من آمده؟»

وهبه در ادامه برنامه که در واقع مناظره وی با سلمان الانصاری، رئیس کمیته روابط عربستان و امریکا، بود به شدت عصبانی شد و گفت: «کسی که جمال خاشقجی را آن گونه ترور کرد حق ندارد این طور حرف بزند».

فیلم این اظهارات در شبکه های اجتماعی جنجال بسیاری به پا کرد تا اینکه او خود با انتشار بیانیه ای درصدد توضیح برآمد و گفت که برداشت های نادرستی از اظهاراتش شده و تأکید کرد که نام هیچ کشوری را در سخنانش نیاورده است.

او گفت که بیانیه های صادر شده درباره اظهاراتش غافلگیرکننده بوده و در این بیانیه ها بدفهمی سخنانش کاملا آشکار است و افزود که کسانی می کوشند این اظهارات را بهانه ای برای تیره کردن روابط لبنان با عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری کنند.

ايرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها