شربل! کاری کردی کارستان

شربل! کاری کردی کارستان
پنج‌شنبه 30 ارديبهشت 1400 - 16:19

گفته می شود که عربستان و امارات از اظهارات اخیر "شربل وهبه" وزیر امور خارجه دولت کاری لبنان عصبانی شده اند زیرا وهبه دومین درد بزرگ منطقه ما را که تکفیری ها هستند، تشخیص داد و این در حالیست که اولین درد بزرگ منطقه یعنی رژیم اسرائیل که غده سرطانی نامیده می شود، برای همگان واضح و روشن است غده ای که انگلیس در وسط جهان عرب و اسلام کاشته است.

العالم - درگوشی

وهبه حامیان تکفیری ها را رسوا کرد تکفیری هایی که در منطقه خصوصاً عراق و سوریه به عنوان بخشی از کشورهای ضد صهیونیستی خرابکاری می کنند. وهبه در مصاحبه با شبکه الحره آمریکا گفت : کشورهای دوست و صمیمی و برادر گروه داعش را برای ما به ارمغان آورده اند و این گروه را در نینوا و انبار و تدمر کاشته اند.

وهبه نامی از حامیان مالی تروریسم نبرد و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کشورهایی در منطقه از تروریسم ارهابی حمایت مالی می کنند یا نه گفت: اگر آنها حمایت مالی نمی کنند پس من می کنم؟

این اولین رویارویی وهبه با عربستان نیست. وهبه روز 23 آوریل گذشته در واکنش به ادعای عربستانی مبنی بر صادرات سبزیجات همراه با کپتاگون از لبنان به عربستان گفته بود: عربستان سزاوارتر از لبنان به ملامت کردن است. که منظور وهبه از این حرف صدور حکم 6 سال حبس و غرامت 10 میلیون لیره ای (6.6 هزار دلار) یک شاهزاده سعودی به نام عبدالمحسن بن ولید آل سعود در لبنان در سال 2019 است زیرا این شاهزاده سعودی یک هزار و 900 کیلوگرم قرص کپتاگون را به لبنان قاچاق کرده بود.

دادگاه لبنان همچنین همدست شاهزاده سعودی به نام یحیی الشمری را هم محکوم کرد و حکم یک سال حبس و 2 میلیون لیره غرامت را برای 3 تبعه عربستانی دیگر به نام زیاد الحکیم و مبارک الحارثی و بندر الشراوی صادر کرد.

وهبه پس از بیان سخنان خود از سمت وزارت کناره گیری کرد و گفت که برای منافع لبنان کناره گیری می کند و امیدوار است که روابط لبنان با کشورهای عربی و همه کشورهای دوست و صمیمی براساس احترام متقابل برقرار شود.

این حرف وهبه طعنه ای پنهان به عربستان بود که باید با دیگر کشورها با احترام برخورد کند و به حاکمیت آنها احترام بگذارد که قضیه بازداشت سعد حریری در عربستان بهترین دلیل برای تأیید حرف وهبه است. سعد حریری نخست وزیر لبنان برای حل مشکل مالی شرکتش به نام "اوحیه سعودی" به عربستان رفته بود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی وی را بازداشت کرد و اجازه نداد که به لبنان برگردد و گفته می شود که هنگام ورود به اتاق بن سلمان شدیداً بازرسی شد و ساعت و گوشی همراه و حتی کمربندش را درآوردند و با فحش های رکیک، وی را به حضور بن سلمان بردند.

نقش فتنه انگیز شبکه الحره آمریکا بر کسی پوشیده نیست؛ شبکه ای که توسط وزارت خارجه آمریکا حمایت مالی می شود و به انتشار اخبار ضد مقاومت می پردازد.

نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به درخواست عربستان و امارات از وهبه خواست که بابت حرفهایش عذرخواهی کند. این امر ما را به یاد یک ضرب المثل مصری قدیمی می اندازد که می گوید" فلانی را می کُشد و در مراسم تشییع وی مشارکت می کند". این رفتارها شبیه سیاست های قدرت های استکباری است که رژیم جعلی اسرائیل را در منطقه کاشته اند و کسانی را که از جنایت های این رژیم فریاد می کنند، به یهودی ستیزی متهم می کنند.

ابو ایمان

پربیننده ترین خبرها