شکست "معامله قرن" و طرح سازش به دست محور مقاومت

شکست
جمعه 31 ارديبهشت 1400 - 11:56

تحلیل گران مسائل فلسطین معتقدند که با انتفاضه قدس و عملیات غزه – که گروه های مقاومت در آن سنگ تمام گذاشتند -، آرمان فلسطین روزگار سخت و تلخ گذشته را پشت سر گذاشت.

العالم - فلسطین اشغالی

تحلیل گران معتقدند که عملیات شمشیر قدس توانمندی های کیفیتی گروه های فلسطینی را ارتقا داده و روند درگیری ها از حیث سیاسی و استراتژیک به نفع مقاومت پیش رفت و رژیم اشغالگر را مجبور به پذیرش آتش بس کرد. همچنین عملیات شمشیر قدس برای اولین بار سیاست بازدارندگی و موازنه وحشت را برقرار کرد.

تحلیلگران اسرائیلی مخالف سیاست های نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر هم می گویند که تل آویو و سراسر اراضی اشغالی در تیررس قرار گرفته اند و همین امر محاسبات فرماندهان نظامی و سیاسی رژیم را به هم ریخته و فشارهای داخلی برای دولت این رژیم را دو چندان کرده است. اقدام نتانیاهو در اعلام آتش بس یک طرفه به وضوح پرده از شکست و بی سروسامانی و پراکندگی در این رژیم برمی دارد.

برای اولین بار ابو عبیده و همرزمانش دست بالا و نقش تعیین کننده در پذیرش آتش بس داشتند و این خود، تحولی استراتژیک به حساب می آید که همه برنامه ها و نقشه های صهیونیست و آمریکا را در خصوص معامله قرن و پروژه سازش را به هم ریخت.

ابو عبیده، سخنگوی گردان قسام می گوید: مقاومت برای دفاع از قدس با شرف و اراده و اقتدار برخاست و به نیابت از امت اسلامی عملیات شمشیر قدس را آغاز کرد. عملیات مقاومت سراسر فلسطین را از حیفا تا رامون پوشش داد اما آتش بس را پذیرفت تا رفتارهای رژیم اشغالگر را تحت نظر بگیرد و به سران این رژیم بفهماند که طرح حمله موشکی هچنان روی میز است.

هواداران مقاومت هم در منطقه این پیروزی را جشن گرفته و یاد حماسه های محور مقاومت در جبهه های فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن را گرامی داشتند.

یازده روز از پرافتخارترین روزهای فلسطین سپری شد و در آن جبهه داخلی از غزه و کرانه باختری گرفته تا قدس و اراضی 48 همه و همه دوشادوش هم با رژیم اشغالگر مبارزه کردند. در این یازده روز به رغم تلاش ها و ترفندها برای انحراف افکار عمومی، ملت های عرب و مسلمان ثابت کردند که هدف، مسجد الاقصی است.

پربیننده ترین خبرها