از سرگیری همکاری های اقتصادی لیبی و تونس

از سرگیری همکاری های اقتصادی لیبی و تونس
يکشنبه 2 خرداد 1400 - 08:06

تونس بحران اقتصادی شدیدی را همراه با کاهش بی سابقه تاریخی تولید ناخالص داخلی ۸ و ۹ دهم درصدی، از سر می‌گذراند.

العالم - تونس

هشام مشیشی، نخست وزیر تونس روز شنبه در نخستین دیدار خود از طرابلس پایتخت لیبی بر خواست کشورش برای از سرگیری همکاری اقتصادی با کشور همسایه لیبی، در زمانی که تونس بحران اقتصادی شدیدی را از سر می‌گذراند، تاکید کرد. هشام مشیشی در آغاز دیدار دو روزه خود از لیبی اعلام کرد ”اقتصاد‌های ما مکمل همدیگر هستند و هر چیزی که برای لیبی مفید باشد، برای تونس نیز مفید است“.

در دیدار نخست وزیر تونس از لیبی، بسیاری از اعضای دولت تونس و رؤسای حدود یکصد شرکت که در یک نشست اقتصادی تونس-لیبی در طرابلس شرکت کرده اند، وی را همراهی می‌کنند. عبد الحمید الدبیبه، نخست وزیر موقت لیبی نیز وعده داد ”ما تونس را در برابر تاثیرات همه گیری ویروس کرونا یا اوضاع سیاسی و امنیتی در منطقه تنها نخواهیم گذاشت. ما هر کاری که برای کمک به برادران خود لازم باشد، انجام خواهیم داد“.

تونس بحران اقتصادی شدیدی را که با کاهش بی سابقه تاریخی تولید ناخالص داخلی ۸ و ۹ دهم درصدی آن در سال ۲۰۲۰ همراه بود، از سر می‌گذراند. تونس بعد از سال‌ها ناکارآمدی اقتصادی با همه گیری کووید-۱۹ به زانو درآمده است و بدهی خارجی آن به مرز نمادین ۱۰۰ میلیارد دینار (برابر با ۳۰ میلیارد یورو) یعنی برابر با ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن رسیده است.

عبدالحمید الدبیبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای تونسی خود از ”قانونمند سازی کارگران تونسی در لیبی“, ”لغو محدودیت ها“ درباره واردات و کمک به شهر‌های جنوبی تونس برای مقابله با همه گیری خبر داد. علاوه بر امضای توافقنامه‌ای برای ”تسهیل تبادلات تجاری و سفر اتباع“ دو کشور، توافقنامه‌هایی که در گذشته نیز امضا شده اند، دوباره فعال خواهند شد. مشیسی نیز اعلام کرد ”فضای سرمایه گذاری برای همه سرمایه گذاران مطلوب است، اما برای شهروندان لیبیایی وی موقعیت ویژه‌ای اعطا می‌کند“.

روابط اقتصادی و خانوادگی نزدیک میان لیبی و تونس به علت هرج و مرج ناشی از سقوط رژیم معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ دچار مشکل شد، اما تونس همچنان به عنوان مقصد عمده برای تعطیلات و گردشگری پزشکی به ویژه برای ساکنان غرب لیبی به شمار می‌رود.

تونس که در سال ۲۰۱۱ در اوج رشد آن، لیبی به منزله مقصدی عمده برای صادرات آن به شمار می‌رفت، به ویژه بعد از سال ۲۰۱۴ تبادلات تجاری آن با لیبی به شدت سقوط کرده است. صادرات تونس به لیبی اکنون با رقابت شدید صادرات ترکیه مواجه شده است و تونس تلاش می‌کند به لطف بازگشت آرامش سهم خود را از بازار لیبی دوباره به دست آورد. مسدود شدن مکرر مرز به علت بحران و اخیرا به علت کووید-۱۹ مدار‌های اقتصاد غیر رسمی را که بافت اقتصادی تونس را آبیاری می‌کند، تضعیف کرده است.

پربیننده ترین خبرها