واکنش دیپلمات روس به توافق میان ایران و آژانس

واکنش دیپلمات روس به توافق میان ایران و آژانس
يکشنبه 2 خرداد 1400 - 23:50

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری نوشت که دستیابی به توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ برای مذاکرات وین درباره برجام مفید است.

العالم - ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد.

وی در این پیام نوشت: «ما آرزومند هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بدون تاخیر به توافقی برای تمدید تفاهمنامه فنی دوجانبه درباره راستی آزمایی دست یابند. این برای تمامی طرف‌ها از جمله مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک مفید است».

پیش از این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حال رایزنی با ایران در خصوص تمدید توافق با آژانس بوده و طی روزهای آینده در این خصوص به شورای حکام اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در حالی که قرار بود عصر امروز کنفرانس خبری «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت تفاهمنامه فنی با ایران برگزار شود، این کنفرانس به روز دوشنبه موکول شده است.

طبق توافق ایران و آژانس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن این توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان به سایت‌های مهم هسته‌ای را قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه درباره احتمال تمدید توافق ایران و آژانس به شبکه «ان اچ کی» ژاپن گفته بود که دولت ایران بعداً در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز امروز (یکشنبه) گفت که با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال تمدید مشروط تفاهم قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها