خطاب به بلینکن؛ "از امروز بدون پایبندی آمریکا به تعهداتش، پایبندی ایران را نمی‌بینی"

خطاب به بلینکن؛
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 14:14

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا گفته است: "من فکر می کنم ایران از آنچه برای بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای نیاز است، آگاهی دارد، اما آنچه ما هنوز مشاهده نکردیم این است که آیا ایران آماده است یا قصد دارد تا تصمیم بگیرد که آنچه را که باید انجام شود، انجام دهد یا نه؟ آزمون این است و ما هنوز پاسخی نداریم."

العالم- کشکول

جهانیان شاهد بودند که آمریکا در دولت "دونالد ترامپ" از توافق هسته‌ای خارج شد و این عقب‌نشینی یک قرن پیش اتفاق نیفتاده و بلکه اتفاق سال 2018 است و ملت‌ها نیز دچار ضعف حافظه نشده‌اند، و لذا اظهارات بلینکن سوال‌برانگیز است. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی، توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق خوانده و از دولت "باراک اوباما"_ رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا به خاطر امضای این توافق انتقاده کرده بود و لذا در سال 2018 یکجانبه از آن خارج شد.

جهانیان شاهد بودند که چگونه روسای جمهوری دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای ترامپ را به عدم عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای تشویق می‌کنند؛ توافقی که ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن حتی بعد از خروج آمریکا و وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور، پایبند ماند، و این پایبندی یک‌جانبه ایران به مدت یک سال ادامه یافت به این امید که طرف‌های دیگر توافق خسارت‌های ناشی از این عقب‌نشینی را جبران کنند ولی چیزی که اتفاق افتاد این بود که این طرف‌ها از ترس تحریم‌های آمریکا، به تعهدات‌شان در چارچوب توافق پایبند نماندند و ایران در توافق هسته‌ای تنها ماند.

به رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و شانه خالی کردن طرف‌های اروپایی از اجرای تعهدات‌شان، ایران تصمیم گرفت فرصتی دیگر به این طرف‌ها بدهد و لذا تصمیم گرفت به منظور مجاب کردن طرف‌های دیگر برای بازگشت به توافق هسته‌ای، تعهداتش را تدریجی کاهش دهد و این گام مطابق با "قانون اقدام راهبردی برای تحریم‌ها علیه ایران" و مبتنی بر اصل پایبندی مقابل پایبندی و پایان دادن به مرحله پایبندی یک‌جانبه بوده است.

انتظار می‌رفت دولت بایدن به توجه به مواضع اخیرش در انتقاد از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، به این توافق برگردد ولی آنجه اتفاق اقتاد کاملا بر عکس بود؛ زیرا بایدن همچنان برای بازگشت به این توافق تعلل می‌کند و از اظهاراتش و اظهارات اعضای دولتش این‌گونه به نظر می‌رسد که آنها همچنان امیدوارند با ادامه اجرای تحریم‌های ترامپ، از ایران امتیازاتی بگیرند. امری که باعث شد به این فرصت‌طلبی وقیحانه آمریکایی‌ها، با افزایش 60 درصدی غنی‌سازی اورانیوم و متوقف کردن بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش و نیز قرار ندادن تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها در این تاسیسات در اختیار بازرسان آژانس انرژی اتمی پاسخ دهد.

با این تفاصیل، وزیر خارجه دولت بایدن روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌بی‌سی گفته است: "به نظرم، ایران می‌داند که برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود چه کاری باید انجام بدهد و ما هنوز ندیده‌ایم که ایران آماده این کار و خواهان تصمیم‌گیری در این زمینه باشد." او افزود که این یک آزمون است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم.

قدر مسلم آن است تا زمانی‌‌که آمریکا به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند نماند، بلینکن هرگز هیچ نشانه‌ای از پایبندی ایران به تعهداتش در این چارچوب را نخواهد دید. آمریکا "می‌داند که برای پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود چه کاری باید انجام بدهد" و ایران "نیز هنوز ندیده است که آیا آمریکا آماده این کار و خواهان تصمیم‌گیری در این زمینه باشد. این یک آزمون است و ایران هنوز جوابی برای آن ندارد."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها