تأثیر ادامه خشونت در عراق بر انتخابات پیش رو در این کشور + فیلم

پنج‌شنبه 6 خرداد 1400 - 12:42

واکنش به خشونت های اخیر در جریان تظاهرات در بغداد – که دو کشته و ده ها مجروح بر جای گذاشت – ادامه دارد. این در حالی است که نیروهای سیاسی این کشور درباره تحرکات اخلال گرایانه به منظور تشکیل کابینه فوق العاده و به تأخیر انداختن انتخابات هشدار دادند.

العالم - عراق

در تظاهرات 25 می که در بغداد و دیگر استان های عراق برگزار شده دو نفر در میدان التحریر کشته و ده ها تن از معترضان و نیررهای امنیتی مجروح شدند.

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: تصور می شد این تظاهرات به منزله پیگیری مطالبات بر حق و عادلانه باشد .. مصطفی الکاظمی هم وعده داده بود که با تشکیل کمیته های حقیقت یاب، قاتلان را شناسایی و معرفی می کند.. اما این اتفاق نیفتاد و این تظاهرات عاری از مطالبات عادلانه بود.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق گفت که استفاده از فشنگ جنگی در این تظاهرات چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. این در حالی است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر اعلام کرده بود که تحققیات شفافی را درباره حوادث خشونت بار میدان التحریر آغاز کرده است.

انور الحیدری، کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار العالم گفت: انتظار می رفت دولت تدابیر امنیتی لازم را اندیشیده باشد .. اما شاهد وقوع حوادث خشونت بار بودیم و این بدان معناست که خون شهروندان عراق در سایه ناتوانی دستگاه های امنیتی ریخته می شود.

این حوادث تنش های سیاسی و اتهامات متقابل را به دنبال دارد و بیم آن می رود که ادامه این وضعیت، برگزاری انتخابات را که قرار است در 10 اکتبر آینده برگزار شود، تحت تأثیر قرار دهد.

حسین الکنانی، تحلیلگر سیاسی هم گفته است: به نظر من دولت با دعوت به تشکیل کابینه فوق العاده و اخلال در فرآیند سیاسی در حوادث اخیر دست دارد. و این وضعیت می تواند نوعی انفجار کنترل شده باشد برای القای این مفهوم که عراق، کشوری بی ثبات است و نیاز به نظارت بین المللی دارد .. و بر این اساس برخی گروه ها و تشکل ها از قبل تمایل خود را به ادامه کار دولت الکاظمی به عنوان کابینه فوق العاده اعلام کرده بودند.

با توجه به حوادث جاری در عراق احتمال همه نوع اتفاقی تا زمان برگزاری انتخابات وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها