معادلات جدیدی که مقاومت به صهیونیست ها تحمیل کرد

معادلات جدیدی که مقاومت به صهیونیست ها تحمیل کرد
جمعه 7 خرداد 1400 - 15:02

دادگاه مرکزی فلسطین در قدس اشغالی ، بررسی مساله تخلیه حدود 8 هزار فلسطینی از منطقه بطن الهوا در سلوان جنوب مسجدالاقصی به ادعای جمعیت شهرک سازی " عطیرت کوهنیم" که  منازل این افراد متعلق به یهودی های یمنی از دوره حکومت ترکها بر فلسطین است را به تعویق انداخت.

العالم - درگوشی

برخی حقوقدانان فلسطینی معتقدند این دادگاه اسرائیلی از ترس واکنش فلسطینی ها تصمیم تجدید نظر را صادر نکرد واقعیتی که مقاومت در اراضی اشغالی از طریق عملیات شمشیر قدس تحمیل کرد که دروغ بودن قدرت نظامی اسرائیل را نشان داد.

یهودی سازی منطقه بطن الهوا در راستای جنایت های پاکسازی نژادی و تخلیه اجباری فلسطینی های ساکن قدس اشغالی توسط اشغالگران است.

ناظران مسائل فلسطین معتقدند اقدامات بی وقفه رژیم صهیونیستی از تخریب منازل یا تخلیه آن به منظور تسلط بر مناطق قدس قدیمی بیانگر میزان اصرار اشغالگران بر تطبیق اهداف خود در یهودی سازی قدس و تسلط برآن و محو هویت ملی و دینی است.

منطقه سلوان که تهدید به تخلیه شده در جنوب و جنوب شرقی مسجدالاقصی واقع شده و از بزرگترین و قدیمی ترین مناطق فلسطینی و به مسجد نزدیک تر است و فقط دیوار جنوبی قدس میان ورودی شمالی (منطقه وادی حلوه) آن قرار دارد.

منطقه سلوان بر ناهمواری هایی واقع شده که چند دره از جمله وادی حلوه، وادی الربابه و وادی یاصول بین آن جدایی انداخته از جمله شهر هایش نیز می توان به البستان،عین اللوزه ،بطن الهوی اشاره کرد که همگی تهدید به تخلیه اجباری شده اند.

ناظران مسائل فلسطینی معتقدند افزایش شهرک سازی در منطقه وادی حلوه که محل سکونت 6 هزار مقدسی و نزدیک دیوارهای جنوبی مسجدالاقصی است ، مساله جدید نیست زیرا از دهه 90 مقامات اشغالگر صهیونیستی با جمعیت عطیرت کوهنیم به دلیل نزدیکی به مسجدالاقصی و دیوار البراق و منطقه قدیمی ، برای تسلط بر آن برنامه ریزی می کنند

جمعیت عطیرت کوهنیم بازوی غیر رسمی اسرائیل و مسئول یهودی سازی منطقه قدیمی شرق قدس و اطراف آن است. اولویت این سازمان تضمین تحقق برتری دموگرافی یهود در منطقه قدیمی قدس اشغالی است زیرا معتقد است فلسطینی ها هیچ حقی در این منطقه ندارند و فقط متعلق به یهودیان است.

این سازمان شهرک سازی برای تحقق اهداف خود چندین روش برای تسلط بر منازل قدس اشغالی در پیش گرفته که گرفتن املاک و زمین هایی که ادعا دارد از سال 1948 یهودی و مهجور مانده و هم چنین استفاده از قانون املاک افراد غائب در صورت اثبات اینکه مالک منزل فلسطینی در کشوری مخالف زندگی می کند از جمله آنهاست.

تصمیم تخلیه منازل فلسطینیان ساکن منطقه شیخ جراح به مداخله گروهای مقاومت غزه برای یاری به قدس اشغالی انجامید مساله ای که به درگیری نظامی و تجاوز اسرائیل به نوار غزه طی 11 روز منجر شد و اسرائیل شکست آشکاری خورد.

درنتیجه آن نیز مقاومت فلسطین معادلات جدیدی در درگیری شمشیر قدس تحمیل کرد مبنی بر اینکه هر تلاش برای آسیب زدن به مقدسات و منازل قدس اشغالی تلاش برای آغاز جنگی جدید است و معادلات فقط به مقاومت فلسطین مربوط نیست بلکه محور مقاومت از جنگی منطقه ای در دفاع از قدس اشغالی در صورت هتک حرمت به آن سخن می گوید .

پربیننده ترین خبرها