سوریه با تاریخ کهن خود چشم به آینده ای درخور دوخته است

سوریه با تاریخ کهن خود چشم به آینده ای درخور دوخته است
جمعه 7 خرداد 1400 - 19:42

استقبال گسترده از انتخابات ریاست جمهوری سوریه برای بسیاری از ناظران مسائل این کشور دور از انتظار بود. بسیاری از آنها گمان می کردند که بحران اقتصادی مانع روی آوردن مردم به صندوق های رای خواهد شد.

العالم ـ کشکول

پس از آنکه ارتش سوریه با کمک متحدانش توانست سرزمینش را آزاد کند و مواضع و پایگاه های تروریسم را درهم بکوبد و نیز پس از اعمال تحریم های آمریکا و کشورهای غربی علیه دولت سوریه که هدف اصلی آن تحت فشار قرار دادن زندگی شهروندان سوریه است، برخی با ملاحظه اوضاع اقتصادی سوریه و بحران اقتصادی این کشور گمان کردند که مردم این کشور در انتخابات مشارکت نخواهند کرد.

در واقع مردم سوریه طی سال های اخیر از اوضاع اقتصادی نابسامانی رنج بردند؛ چنانکه گفته شد که این بحران اقتصادی در سالهای اخیر بسیار دشوارتر از وضعیت اقتصادی سوریه در دوران جنگ علیه گروه های تروریستی و داعش بوده است. این اوضاع نابسامان اقتصادی در واقع بخشی از جنگی بود که هدفش مجبور کردن سوریه به خروج از محور مقاومت در منطقه بوده است.

آنچه که از لحاظ اقتصادی بر مردم سوریه گذشت بسیار دشوار بوده است که بخشی از آن به سبب اقدامات اقتصادی سازمان یافته علیه دولت سوریه و بخش دیگر آن به نحوه مدیریت برخی پرونده های اقتصادی و اجرایی توسط برخی وزرا و مسئولان دولت باز می گردد و این علاوه بر فساد گسترده به سبب مشغول بودن نهادهای دولتی به جنگ بوده است.

اما به رغم تمام این مشکلات، مردم سوریه تصمیم گرفتند که در این انتخابات مشارکت کنند و همه می بایست به این مساله احترام بگذارند. زیرا به رغم تمام اظهاراتی که هدفش سلب مشروعیت از این انتخابات است، اما خواست و اراده مردم سوریه بسیار قوی تر و محکم تر بوده است. تصاویر استقبال گسترده از این انتخابات بهترین دلیل بر این مدعاست.

می توان گفت که تصمیم مردم سوریه برای مشارکت در انتخابات، بر تمام درگیری ها و اختلافات در داخل و خارج کشور مهر ختام زد. بی تردید اگر اراده واقعی مهیا نبود، این حجم انبوه از افراد در این انتخابات مشارکت نمی کردند؛ آنها در شبکه های اجتماعی نیز با مشارکت خود پیام های متعددی را ارسال کردند.

سخن آخر آنکه مردم سوریه با مشارکت گسترده در انتخابات در واقع به دنبال راه بهتر برای بهبود اوضاع کشور هستند. آنها به دنبال زندگی بهتر هستند. این امر باید در راس اولویتها و طرح ها و نقشه های دولت قرار گیرد؛ این دولت باید چنان وضع زندگی مردم سوریه را ارتقا دهد که در خور جانفشانی ها و فداکاری های این ملت عظیم و نیز درخور تاریخ کهن این ملت باشد.

پربیننده ترین خبرها