اندیشکده ورشو: استقرار بمب افکن‌های اتمی روسیه در حمیمیم تهدیدی علیه ناتو است

اندیشکده ورشو: استقرار بمب افکن‌های اتمی روسیه در حمیمیم تهدیدی علیه ناتو است
شنبه 8 خرداد 1400 - 18:59

یک اندیشکده لهستانی به استقرار بمب افکن‌های اتمی روسیه در پایگاه حمیمیم در سوریه و افزایش قابلیت‌های نیروی هوایی روسیه در منطقه اشاره کرد.

العالم - اروپا

یک اندیشکده لهستانی به تازگی در تحلیلی در زمینه استقرار بمب افکن‌های اتمی روسیه در پایگاه هوایی «حمیمیم» در سوریه نوشت، روسیه اکنون تهدیدی برای جناح جنوبی ناتو محسوب می‌شود و انتظار می‌رود که روسیه پروازهای اغلب تحریک آمیز گشت زنی خود بر فراز دریای مدیترانه و شمال آفریقا را تشدید کند .

به نوشته «اندیشکده ورشو»، روسیه به تازگی اعلام کرده که برای نخستین بار این توانایی را دارد که از پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه بمب افکن‌های راهبردی اتمی دور پروازخود را به پرواز درآورد. پایگاه هوایی به‌روز رسانی شده حمیمیم به روسیه امکان استقرارهواپیماهای دور پرواز و همچنین بمب‌افکن‌های توپولوف «Tu-22M» را در این پایگاه می‌دهد. سه بمب افکن دور پرواز از این مدل به تازگی به حمیمیم پرواز کردند. آنها قبل از بازگشت به پایگاه‌های خود در روسیه، تمرین‌های آموزشی را در مناطق جغرافیایی جدید بر فراز دریای مدیترانه برگزار می‌کنند.

این اندیشکده نوشت، کارها در پایگاه هوایی حمیمیم برای بازسازی باند دوم و نصب تجهیزات جدید روشنایی و رادیویی به پایان رسیده است. باند فرودگاه اکنون 3200 متر طول دارد تا این پایگاه بتواند میزبان هواپیماهای بزرگ باشد. روسیه اکنون می‌تواند انواع هواپیماها را در پایگاه کنترل کند. وجود پایگاه حمیمیم با توجه به نبرد داخلی سوریه، برای روسیه ضروری است زیرا هواپیماهای دیگر در آنجا به خوبی مستقر می‌شوند.

از این فرودگاه بمب‌افکن‌های راهبردی روسی نیز می‌توانند پروازهای طولانی را در بسیاری از جهات انجام دهند. اینک هواپیماهای راهبردی روسیه از توانایی حمل سلاح اتمی به ویژه در خاورمیانه و مدیترانه برخوردار هستند. از همه مهمتر با ارتقا این پایگاه، نیروی هوایی روسیه اکنون می‌تواند به هواپیماهای سبک که در گذشته اغلب برای عملیات جنگی در سوریه استفاده می‌شد، استراحت دهد. اکنون روسیه می‌تواند از بمب افکن‌های سنگینی که برای چنین مأموریتی طراحی شده اند، استفاده کند.

این اندیشکده در خاتمه نوشت، با افزایش توانایی‌های پایگاه حمیمیم برای بمب افکن‌های راهبردی، روسیه اکنون تهدیدی برای جناح جنوبی ناتو محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که روسیه پروازهای اغلب تحریک آمیز گشت‌زنی خود بر فراز دریای مدیترانه و شمال آفریقا را تشدید کند، همانطور که تاکنون در دریای سیاه، دریای بالتیک، قطب شمال و نزدیک آلاسکا انجام داده است.

در سال ۲۰۱۵ دمشق و مسکو معاهده‌ای امضا کردند که در واقع به ارتش روسیه اجازه می‌دهد از پایگاه هوایی حمیمیم به صورت رایگان و بدون محدودیت زمانی استفاده کند. این پایگاه هوایی نقش مهمی را برای روسیه در جنگ با تروریسم داشت و پروژه توسعه در حال اجرا نمونه ای از چگونگی تلاش روسیه برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

پیشتر مقامات روس فاش ساختند که مسکو با استقرار نسخه اولیه جنگنده «سوخو-۵۷» در پایگاه حمیمیم در سوریه موفق به شناسایی جنگنده‌های پنهانکار «اف-۳۵» و «اف-۲۲» آمریکا شد. «ولادیمیرگوتنف» قانونگذار عضو مجلس روسیه و از اعضای کمیته صنایع هوایی این کشور با فاش کردن این موضوع گفته بود که استقرار چهار جنگنده سوخو-۵۷ در سوریه برای کشف جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی و بوده است.

پربیننده ترین خبرها