الجعفری: دمشق، قبله دیپلماسی عربی شد

الجعفری: دمشق، قبله دیپلماسی عربی شد
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 00:47

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که انتخابات این کشور معیاری برای پیروزی و شکست برخی‌ها بود و دمشق به قبله دیپلماسی عربی بازگشته است.

العالم - سوریه

«بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه روز شنبه در سخنانی گفت: به همه ثابت شد که این انتخابات معیاری برای پیروزی و شکست برخی‌ها بود.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت که اقدام «بشار اسد» برای انداختن رای خود به صندوق در شهر «دوما» اوج اعلام پیروزی بود.

معاون وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: «کشورهای غربی زمانی که به دنبال تحمیل معیارهای انتخاباتی خود علیه ما بوده، اشتباه کرده و امکان ندارد کسی این را قبول کند».

بشار الجعفری گفت: «پیروزی سوریه پیروزی بر توطئه تروریستی بود که تریلیون‌ها دلار هزینه به همراه داشته است».

وی افزود: «پس از 10 سال، جنگ علیه سوریه پایه گذار 11 قطعنامه مبارزه با تروریسم در شورای امنیت سازمان ملل بود».

معاون وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: «دمشق به قبله دیپلماسی عربی بازگشت و به اذعان دشمنان و همانطور که توسط مقامات واشنگتن مطرح شده، سوریه امروز به اوج پیروزی رسیده است.»

الجعفری گفت: «بسیاری از گروه‌های سیاسی در استانبول، ریاض و دوحه که خود را گروه‌های مخالف سوری معرفی می‌کردند،‌ متلاشی شده‌اند».

وی افزود: «بازگشایی سفارتخانه‌ها در دمشق، نشانه‌ای بر آن است که سوریه همانطور که 10 سال پیش بوده، نیست».

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: «مردم به همپیمانان ما و حمایت از محور مقامت و همپیمانی ما با حزب الله رای دادند. موضوعات مذهبی و طائفه‌ای تاثیری بر سوری‌ها نداشته و هوشیاری آنها یکی از دلایل پیروزی ماست ».

وی گفت که کشورهای غربی به دنبال حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه بوده و این کشورها طی 9 سال گذشته، 8 کمیته برای مداخله در امور سوریه تشکیل دادند.

بشار الجعفری گفت: «اگر روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل نبودند، اوضاع امروز بدتر از چیزی بود که هست».

معاون وزیر خارجه سوریه گفت که واقعیت‌های اقتصادی، خود را بر رهبری سوریه تحمیل کرده و سوریه تنها نبوده و مقابله با تحریم‌ها اولویت دولت در مرحله بعد خواهد بود.

وی تاکید کرد که لغو تحریم‌ها و بازگرداندن ثروت‌، نوعی از انواع کاهش چالش‌های اقتصادی بر سوریه خواهد بود.

بشار الجعفری گفت: «ملت‌های عربی از دولت‌های خود در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها پیشی گرفته‌اند».

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: «دمشق به ایفای نقش در عرصه منطقه‌ای بازگشته تا خود را عنوان بازیگری که امکان نادیده گرفتنش نیست نشان دهد».

وی در ادامه گفت که ترکیه سرزمین هایی را از سوریه در اشغال خود دارد که 4 برابر مساحت جولان اشغالی است.

الجعفری به دیدارهایش با برخی مقام‌های ترکیه اشاره کرد اما گفت که این دیدارها به نتایجی منجر نشد و تاکید کرد که اقدام ترکیه در قطع آب در شمال سوریه، هیچ نشانه‌ای از حسن همجواری ندارد.

رئیس پارلمان سوریه،‌ بامداد جمعه اعلام کرد که بشار اسد با بیش از ۹۵ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده است و ۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار شهروند سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند.

وی در ادامه گفت که بشار حافظ الاسد توانست ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رای به دست بیاورد که معادل ۹۵.۱ درصد از آرای اخذ شده بود.

با اعلام پیروزی قاطع بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، مردم این کشور در شهرهای مختلف به خیابان‌ها سرازیر شدند و به جشن و پایکوبی پرداختند. اما پنج‌شنبه در آستانه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه دولت این کشور را تا یک سال دیگر تمدید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها