خشم کاربران سعودی از تهدیدات دادستانی عربستان علیه فعالان

خشم کاربران سعودی از تهدیدات دادستانی عربستان علیه فعالان
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 16:25

کاربران اینترنتی سعودی به تهدیدات جدید دادستانی عربستان علیه فعالان شبکه‌های اجتماعی و تعیین مجازات سنگین برای منتشر کنندگان پست‌های توئیتری ضد آل سعود، به شدت واکنش نشان دادند.

العالم - داغ های مجازی

دادستانی کل عربستان در صفحه توییتر خود دیشب به فعالان درباره "سوء استفاده از اتخاذ برخی تصمیات تشکیلاتی برای ارائه اطلاعات غلط از طریق شبکه های اجتماعی" و "انتشار مطالبی که در نظم عمومی خلل ایجاد کند یا ارزش های دینی و شئوونات عمومی را زیر سئوال ببرد در اینترنت" هشدار داده وتهدید کرد که مجازات های سنگینی را برای این قبیل افراد در نظر گرفته است.

دادستانی در توجیه این هشدار گفت که انتشار اطلاعات غلط باعث فریب افکار عمومی و به هم زدن نظم عمومی می شود و خاطرنشان کرد که تولید و انتشار هر گونه مطلبی که به نظم عمومی یا ارزشهای دینی یا شئوونات اجتماعی یا حریم خصوصی افراد خلل وارد کند، یا ذخیره اطلاعات در شبکه های اطلاعاتی یا رایانه ها ممنوع است.

این هشدار همزمان با انتشار اخباری درباره بازداشت حدود 12 فعال به دلیل انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. لذا تردیدی نیست که هدف از تصمیم، مشروعیت بخشی به بازداشت هر چه بیشتر فعالانی صورت می گیرد که از سیاست های سرکوب گرانه آل سعود به ستوه آمده اند.

کاربران توییتر در واکنش به این هشدار، آن را تلاشی برای سرکوب آزادی بیان و سلب ابتدایی ترین حق مردم یعنی حق بیان اندیشه دانسته و گفتند که آل سعود با این اقدام به صراحت اعتراف کردند که حق و حقوق شهروندانی که به اقدامات این حکومت علیه دین و اعتقادات و ارزشهایشان معترض هستند، زیر پا می گذارند.

یکی از کاربران به نام "احمد بن سعد" نوشت: "یعنی اگر برخی تصمیمات حکومتی علیه جامعه بود و جامعه آن را نپذیرفت، باید ساکت باشیم و حرف نزنیم. چطور چنین چیزی ممکن است. می شود کمی بیشتر توضح دهید؟"

کاربر دیگری به نام قیس هم نوشت: عبارت های نامشخص و مبهم نمی توانند مبنای قانونی برای مجازات همه مردم باشند، قانونگذار باید توضیح دهد که منظورش از نظم عمومی و شئونات اجتماعی چیست؟؟

کاربر دیگری به نام "الولید" هم نوشت: این بیانیه مایه ننگ عربستان است مثل این است که شما به رفتارهای دیکتاتورمآبانه خود علیه شهروندانی که از اقدام علیه ارزش های دینی اش انتقاد می کند، اعتراف می کنید.

این اقدام دادستانی عمومی عربستان پس از آن صورت گرفته است که پلیس این کشور چند فعال از جمله "عبد الله جیلان" را به دلیل یادداشت های توییتری شان دستگیر کرد. به گفته سازمان حقوقی "سند"، 12 فعال زن و مرد برای مدت نامعلوم بازداشت شده اند. این سازمان با انتشار عکسی از پاسپورت "جیلان" از مقامات سعودی خواست او و همه زندانیان را بی قید و شرط آزاد کنند.

منابع دیگری گفتند که جیلان به جرم فعالیت در شبکه های اجتماعی با اسم مستعار، از شب عید فطر در زندان سازمان اطلاعات عربستان است. "زینب ولدن" و "ابو دحام" و "نازا" هم در میان زندانیان هستند.

به گفته ناظران و سازمان های حقوقی رژیم آل سعود اجازه هیچ نوع مخالفتی را در داخل نمی دهد و هر فرد مخالفی را که به کنایه یا صریح از این رژیم انتقاد کند، بازداشت می کند. همین امر باعث شده است که ده ها تن از فعالان حقوقی و سیاسی این کشور را ترک کنند بااین حال مقامات سعودی دست از تعقیب آنها برنمی دارند.

پربیننده ترین خبرها