حماس: سفر مقام مصری به غزه آغاز روند واقعی بازسازی و بهبود شرایط است

حماس: سفر مقام مصری به غزه آغاز روند واقعی بازسازی و بهبود شرایط است
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 16:07

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که سفر سرلشکر «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر و نماینده «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری این کشور به باریکه غزه آغاز عملیات و اعلام واقعی روند بازسازی و بهبود اوضاع زندگی ساکنان غزه خواهد بود.

العالم - مصر

«عبداللطیف القانوع»، با بیان اینکه جنبش حماس از سفر این مقام مصری و هیات همراه او به باریکه غزه استقبال می‌کند، اظهار کرد که این سفر در چارچوب تقویت و تحکیم مناسبات دوجانبه با قاهره و تکمیل کوشش های مصر در مسائل گوناگون و مورد اهتمام ملت فلسطین است.

القانوع افزود که ما در جنبش حماس از کوشش های مصر و رئیس جمهوری و رئیس دستگاه اطلاعات این کشور در پشتیبانی از ملت فلسطین و تحقق‌بخشی به اهداف مشروع و مطلوب‌ فلسطینی ها قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی حماس بیان کرد که سرلشکر کامل با رهبران حماس دیدار و به سخنان و مواضع آنان درباره موضوع ها و مسائل گوناگون از جمله تثبیت آتش‌بس با رژیم صهیونیستی و توافق بر سر سازوکارهای بازسازی باریکه غزه و راهکارهای تحقق وحدت ملی فلسطین گوش فرا خواهد داد.

القانوع گفت که سفر نماینده رئیس جمهوری مصر به نوار غزه تایید کننده وحدت جغرافیایی فلسطین و نقش پررنگ قاهره در تحقق‌ بخشی به وحدت ملت فلسطین است.

در همین پیوند، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری بر لزوم پایان دادن به اختلاف‌ها میان گروه‌های فلسطینی‌ تاکید کرده بود.

السیسی امروز (دوشنبه) همزمان با سفر عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر به نوار غزه، رام‌الله و تل‌آویو برای تثبیت آتش‌بس و آغاز ابتکار قاهره به منظور بازسازی غزه تاکید کرد که گروه‌های فلسطینی باید به اختلاف و چنددستگی‌ پایان دهند.

وی افزود که «گروه های فلسطینی هر آنچه که لازم است برای تضمین تکرار نشدن تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین انجام دهند.»

رئیس دستگاه اطلاعات مصر روز گذشته (یکشنبه) در دیدار با مقام های رژیم صهیونیستی درباره مناسبات دو جانبه، آتش بس با نوار غزه و طرح مورد نظر قاهره برای بازسازی غزه با آنها گفت ‌و گو کرد.

در این راستا، هیات اطلاعاتی و امنیتی مصر ساعاتی پیش برای دیدار با رهبران حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه وارد هتل «المشتل» شدند.

این هیات قرار است در این دیدار با رهبران جنبش اسلامی حماس درباره بازسازی و راهکارهای دستیابی به ثبات و آتش بس فراگیر در نوار غزه و کرانه باختری رایزنی کند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد که عباس کامل رییس سازمان اطلاعات مصر ظهر روز دوشنبه با یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه دیدار کرد.

در همین پیوند، وزیر امورخارجه مصر یکشنبه شب اعلام کرد که به رژیم صهیونیستی در مورد نقض آتش‌بس در غزه هشدار داده است.

شبکه الجزیره قطر خبر داد که این هشدار در دیدار «سامح الشکری»، وزیرخارجه مصر با «گابی اشکنازی» همتای صهیونیست وی در قاهره به وی داده شده است.

وزارت امورخارجه مصر افزود: در مورد هرگونه اقدامی که آتش‌بس و آرامش را تقویت کند و زمینه ساز احیای روند سیاسی باشد به وزیر امورخارجه اسرائیل تاکید کردیم.

در همین حال «عباس کامل» رییس دستگاه اطلاعاتی مصر همزمان با سفر وزیرخارجه رژیم صهیونیستی به قاهره، به تل آویو و رام الله سفر کرد.

«بنیامین نتانیاهو» پس از دیدار روز گذشته با کامل گفت که در مورد ساز و کاری برای جلوگیری حماس از توسعه توان نظامی و استفاده از منابع مالی که برای حمایت از ساکنان غزه به این باریکه روانه خواهد شد، با طرف مصری گفت‌وگو کردیم.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود که در این دیدار، همچنین خواستار بازگردانده شدن نظامیان و غیرنظامیان بازداشت شده اسرائیلی در غزه در سریع‌ترین زمان شدیم.

این نخستین سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به قاهره از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون است.

از سوی دیگر مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد که عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر ظهر امروز (دوشنبه )پس از ورود به نوار غزه با یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه و شماری دیگر از رهبران این جنبش دیدار کرد.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت در نشستی سه ساعته به اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها