پایگاه هوایی در "میون" یمن؛ پایگاهی اسرائیلی با دلارهای امارات

پایگاه هوایی در
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 16:30

به نظر می‌رسد بعد از آنکه خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" در گزارشی تصویری فاش کرد که امارات باند فرود و پرواز به طول 18 کیلومتر و تعدادی آشیانه هواپیماها ساخته، ائتلاف متجاوز به یمن، نتوانسته است به حقیقت احداث پایگاهی نظامی- هوایی در جزیره "میون" در قلب تنگه "باب المندب" سرپوش بگذارد.

العالم - درگوشی

اذعان دیرهنگام ائتلاف متجاوز به احداث پایگاهی نظامی در جزیره میون یمن، آن هم بدون اطلاع دولت فراری و مستعفی "عبد ربه منصور هادی"، به وضوح آشکار کرد که این ائتلاف در تلاش برای اجرای دستوراتی فراتر از "منافع" سعودی و امارات است و این "منافع" در مقابل منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی، که پشت این تجاوز قرار دارند، ناچیز و اندک است؛ یعنی سیطره بر باب المندب، دریای سرخ و خلیج عمان و همچنین کنترل خطوط ناوبری واقع در آنها.

موضوع قابل توجه آن است که ائتلاف متجاوز با این ادعا که تجهیزات و تاسیسات موجود در جزیره میون زیر نظر فرماندهی ائتلاف بوده، و برای کمک به نیروهای ائتلاف در مقابله با حملات حوثی‌ها و تامین امنیت دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعلام کرد که نیروهای اماراتی در حال حاضر با نیروهای ائتلاف همکاری داشته و برای مقابله با حملات هوایی انصارالله در استان مأرب فعالیت می‌کنند.

به نظر می‌رسد افشای خبر احداث پایگاهی هوایی در میون یمن، خشم حتی مزدوران داخل یمن را که بر طبل جنگ می‌کوبیدند و در آن مشارکت دارند، از جمله "سلطان البرکانی" رئیس پارلمان دولت مستعفی منصور هادی، "سلطان البرکانی"، "عبدالناصر المودع"، "علی المعمری"، "محمد ورق"، "عادل الشجاع" و برخی دیگر را که تلاش می‌کرده‌اند بر خیانت‌شان به وطن مقابل مُشتی دلار سرپوش بگذارند، برانگیخته است.

"احمد بن دغر" رئیس مجلس شورای انتقالی دولت مستعفی یمن در پیامی خطاب به "معین عبدالملک" نخست وزیر دولت مستعفی اظهار کرد: "خبرهای منتشر شده از نقض حاکمیت کشور توسط امارات در دو جزیره میون و سقطری، نگرانی ملی را ایجاد کرده که هر روز بیشتر می‌شود و ما خواستار آغاز تحقیقی در این رابطه هستیم."

بن دغر در این پیام از عبدالملک خواست وضعیت دو جزیره میون و سقطری واقع در اقیانوس آرام را بررسی کند. همچنین رئیس مجلس شورای دولت مستعفی یمن پیشنهاد داد، با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به شرایط جزایر میون و سقطری، یک هیات مشترک از پارلمان، شورا و دولت مستعفی برای بازدید از این دو جزیره تشکیل شود.

"محرمانه ماندن" اقدام امارات و سعودی به احداث پایگاه هوایی در میون یمن و نیز اظهار بی‌اطلاعی اعضای دولت فراری هادی درباره احداث این پایگاه، موید این واقعیت است که این پایگاه طرح ویژه اسرائیل است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها هزینه ساخت آن را متقبل شده‌اند و هدف، سیطره رژیم صهیونیستی به باب المندب و دریای سرخ و نیز کنترل خطوط ناوبری بین‌المللی در این گذرگاه استراتژیک است.

امارات و سعودی که در حال احداث پایگاهی اسرائیلی در باب المندب هستند، از آن بهره‌مند نخواهند شد و این پایگاه نه تنها امنیت اماراتی‌ها و سعودی‌ها را تامین نخواهد کرد بلکه هدف سهل‌الوصولی برای نیروی هوایی یمن خواهد شد که پهپادها و موشک‌هایش عمق عربستان و امارات را هدف قرار داده و خسارت‌های هنگفتی به آنها وارد کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها