رسوایی "دنهامر"؛ آمریکا به متحدان خود هم رحم نکرد

رسوایی
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 09:48

رسانه های رسمی دانمارک پرده از یک رسوایی بزرگ جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) با همدستی سازمان جاسوسی دانمارک (اف ای) علیه آلمان، فرانسه، سوئد و نروژ برداشتند. این رسوایی می تواند روابط اعضای ناتو – در یک سو و در سوی دیگر اروپایی ها – را به بزند.

العالم - کشکول

شورای پخش عمومی دانمارک (دی آر) با همکاری دیگر رسانه های اروپایی شامل روزنامه فرانسوی لوموند، روزنامه آلمانی " زوددویچه تسایتونگ"، شبکه های تلوزیونی آلمانی"ان دی ار" و "دبلیو دی آر"، شورای پخش عمومی نروژ "آن ار کی" و تلوزیون سوئدی "اس وی تی" این جاسوسی بزرگ علیه صدر اعظم آلمان و سیاستمداران و اعضای پارلمان فرانسه، آلمان، نروژ و سوئد را افشا کردند.

این عملیات بزرگ با اسم رمز "عملیات دنهامر" از سال 2012 تا 2014 در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اجرا شد و شناسایی و افشای آن چندین ماه طول کشید.

برخی دولت های اروپایی از جمله دولت دانمارک در این رسوایی دست داشتند؛ دولت دانمارک تمام امکانات جاسوسی نظامی خود را در اختیار سازمان جاسوسی آمریکا قرار داده بود.

این رسوایی بزرگ حاکمیت و استقلال دستگاه سیاسی کشورهای اروپایی را را زیر سئوال برده و از میزان و شدت نفوذ آمریکا و مداخله این کشور در امور داخلی کشورهای اروپایی - که از نزدیک ترین متحدان آمریکا به شمار می روند - پرده برداشت و نشان داد که امنیت و ثبات این کشورها تا چه اندازه بازیچه آمریکا شده است.

نکته جالب توجه در این بین، اتهام های پیش ساخته آمریکا علیه کشورهایی است که با سیاست های این کشور مخالفت می کنند. این کشور مخالفان خود را همواره به "مداخله در امور داخلی خود" متهم کرده و با همین بهانه، تحریم هایی را علیه آنها وضع می کند. اما رسوایی "دنهامر" ثابت کرد که این اتهام بیش از هر کشور دیگری، برازنده آمریکاست؛ کشوری که به متحدان خود هم رحم نمی کند؛ در امور داخلی آنها دخالت کرده و علیه آنها جاسوسی می کند و با به خدمت گرفتن کشورهایی مثل دانمارک تلاش می کند بذر شک و عدم اعتماد را در میان کشورهای اروپایی بکارد حال آنکه خود هم پیوسته به دیده سوء ظن و بی اعتمادی به اتحادیه اروپا می نگرد.

سئوالی که در اینجا مطرح است این است که کشوری که با نزدیکترین متحدان خود و اعضای ناتو – که از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز از نزدیکترین متحدان آمریکا بوده اند – اینگونه رفتار می کند با کشورهای دیگری چون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه - که به مخالفت با این کشور برخاسته اند – چه می کند.!

پربیننده ترین خبرها