چین ۳ فضانورد به فضا می‌فرستد

چین ۳ فضانورد به فضا می‌فرستد
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 14:56

یکی از مقامات فضایی چین که نخستین فضانورد این کشور بود که در مدار زمین قرار گرفت، گفت: سه فضانورد در ماه ژوئن برای یک مأموریت سه ماهه در ایستگاه فضایی جدید چین، به فضا فرستاده خواهند شد.

العالم _ آسیا

یانگ لیوی معاون برنامه‌های سرنشین دار فضایی چین برای نخستین بار برنامه‌ها را برای اعزام فضانوردان به این ایستگاه فضایی در تلویزیون دولتی چین اعلام کرد. این خبر زمانی منتشر شد که یک فضاپیمای خودکار حامل سوخت و تجهیزات به سمت ایستگاه تیانه پرتاب شد.

ایستگاه تیانه سومین و بزرگ‌ترین ایستگاه فضایی است که برنامه فضایی چین به فضا پرتاب کرده است. ماژول اصلی این ایستگاه در ۲۹ آوریل به فضا پرتاب شد.

یانگ در اظهارنظری که تلویزیون دولتی چین در روز شنبه پخش کرد گفت کپسول شنژو ۱۲ که این فضانوردان را حمل می‌کند ماه آینده از پایگاه جیوگوان واقع در شمال غرب چین به فضا پرتاب خواهد شد. این فضانوردان راهپیمایی فضایی و انجام تعمیرات و نگهداری و نیز عملیات‌های علمی را انجام خواهند داد.

یانگ که در سال ۲۰۰۳ به مدار زمین رفت درباره هویت فضانوردان یا تاریخ پرتاب جزئیاتی را مطرح نکرد و گفت این خدمه از میان اعضای دو گروه فضانوردان قبلی انتخاب خواهند شد. او در پاسخ به این سوال که آیا در این خدمه فضانورد زن هم وجود دارد، پاسخ داد در ماموریت شنژو ۱۲ فضانورد زن وجود ندارد، اما در ماموریت‌های بعدی فضانورد زن خواهیم داشت.

فضاپیمای تیانژو ۲ که روز دوشنبه به ایستگاه فضایی تیانه وصل شد, ۶.۸ تن محموله از جمله لباس‌های فضایی، غذا و تجهیزات برای فضانوردان و سوخت برای ایستگاه فضایی حمل می‌کرد. آژانس فضایی چین برنامه دارد تا پایان سال آینده در کل ۱۱ پرتاب انجام دهد تا دو ماژول دیگر و تجهیزات و خدمه را به این ایستگاه ۷۰ تنی ارسال کند.

چین در ایستگاه بین المللی فضایی شرکت ندارد که علت اصلی آن مخالفت آمریکا بوده است. واشنگتن درباره محرمانه بودن این برنامه چین و ارتباط‌های آن با بخش نظامی چین نگران است. چین از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۱۱ فضانورد از جمله دو زن فضانورد به فضا فرستاده است. نخستین زن فضانورد چینی لیو یانگ بود که در سال ۲۰۱۲ به فضا رفت.

تاکنون همه فضانوردان چینی خلبانان جنگی ارتش آزادیبخش خلق چین بوده اند. همچنین در این ماه چین کاوشگر تیانون ۱ را همراه یک مریخ نورد بر روی این سیاره فرود آورد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها