هم‌حزبی نتانیاهو در پی به چالش کشیدن ریاست او بر لیکود

هم‌حزبی نتانیاهو در پی به چالش کشیدن ریاست او بر لیکود
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 16:39

وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی، که هم‌حزبی نخست‌وزیر فعلی این رژیم نیز است، از تصمیم خود برای حضور در رقابت ریاست حزب لیکود در صورت تشکیل کابینه توسط احزاب مخالف خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالس

بعد از ناکامی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه و همچنین شکست خوردن در جنگ ۱۲ روزه با گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه، اکنون ریاست وی بر حزب لیکود نیز در آستانه به چالش کشیده‌شدن است.

«یولی ادلستاین» وزیر بهداشت این رژیم و عضو حزب لیکود، گفته قصد دارد در صورتی که احزاب مخالف توافق کابینه ائتلافی را امضا کردند، برای ریاست حزب لیکود با نتانیاهو رقابت کند و او را کنار بزند.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، ادلستاین که پیشتر سمت ریاست پارلمان این رژیم (کنست) را نیز برعهده داشته، در جلسات اخیر با دستیاران و مشاوران خود گفته شانس بالایی را برای شکست دادن نتانیاهو جهت ریاست بر حزب لیکود دارد.

بر اساس این گزارش، وی قصد دارد فعلا تا زمان مشخص‌شدن نتیجه ائتلاف دو حزب یامینا و یش‌عتید برای تشکیل کابینه، صبر کند و سپس تصمیم نهایی را جهت رقابت برای ریاست لیکود بگیرد.

منابع مطلع به این وبگاه گفتند اگر «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید بتواند کابینه ائتلافی را تشکیل دهد، ادلستاین نیز خواستار به تعویق افتادن انتخابات درون‌حزبی لیکود برای تعیین رئیس جدید می‌شود تا چالش خود علیه نتانیاهو را تقویت کند.

بر این اساس، البته ادلستاین تنها هم‌حزبی نتانیاهو نیست که خواستار دیدن پایان ریاست وی بر لیکود است. «اسرائیل کاتص» وزیر کنونی دارایی این رژیم نیز روز یکشنبه از پیشنهاد خود برای کناره‌گیری نتانیاهو از ریاست لیکود خبر داد.

به نوشته تایمزاسرائیل، کاتص در این باره می‌گوید: «باور دارم که شانس من برای انتخاب شدن بالاست، زیرا من در این جنبش ریشه دارم و تجربه‌های گسترده‌ای در پست‌های ارشد از جمله وزارت کشاورزی، حمل‌ونقل، اطلاعات، امور خارجه و اکنون دارایی دارم».

پیش از این نیز، حزب نتانیاهو در آخرین دست‌وپا زدن‌هایش برای جلوگیری از حذف‌شدن وی از عرصه قدرت بعد از ۱۲ سال نخست‌وزیری پیاپی، با شکایت به دفتر رئیس رژیم صهیونیستی، مدعی شده بود بنت نمی‌تواند در توافق چرخشی با لاپید، نخست‌وزیر ابتدایی باشد.

در حالی که لاپید فقط تا شامگاه چهارشنبه این هفته برای اعلام کابینه خود فرصت دارد، رسانه‌های اسرائیلی شامگاه دوشنبه خبر دادند او و بنت امیدوار هستند که امروز توانایی خود برای تشکیل کابینه را به ریولین اطلاع دهند.

اگر توافق کابینه ائتلافی تا روز چهارشنبه تشکیل نشود، ریولین می‌تواند به پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) ۲۱ روز مهلت دهد تا یکی از قانونگذاران را مأمور تشکیل کابینه جدید انتخاب کنند. اگر آنها در این مسیر راه به جایی نبرند، پنجمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی دو سال و نیم اخیر برگزار خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها