زاخارووا: اعضای ناتو و کشورهای اروپایی عمداً از موضوع جاسوسی آمریکا طفره می‌روند

زاخارووا: اعضای ناتو و کشورهای اروپایی عمداً از موضوع جاسوسی آمریکا طفره می‌روند
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 17:03

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جاسوسی آمریکا از سران اروپایی، این مسئله را تنها «نوک کوه یخ» خواند و افزود اعضای ناتو و کشورهای اروپایی عمداً از این موضوع طفره می‌روند.

العالم - آمریکا

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در واکنش به گزارش‌ها درباره جاسوسی آمریکا به کمک دانمارک از سران اروپایی، این مسئله را تنها «نوک کوه یخ» خواند و افزود کشورهای عضو ناتو نمی‌دانند چه اتفاقی در خاک آن‌ها می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این دیپلمات روس گفت: فکر می‌کنم این تنها نوک کوه یخ است و اوضاع برای کشورهای عضو ناتو وخیم‌تر است.

وی در ادامه، با بیان این که ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا عمداً از این موضوع طفره می‌روند، افزود: این بسیار ناراحت کننده است اما واقعیت بسیار ترسناک‌تر از آن چیزی است که رسانه‌ها به ندرت گزارش می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها نمی‌دانند چه اتفاقی در قلمرویشان رخ می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین اظهار داشت شاید آمریکا با دادن امتیازی ناچیز به «شرکای اروپایی رعیت» خود باعث شده آن‌ها قوانین را نادیده بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم که همواره کشورش به همراه روسیه هدف اتهام‌زنی آمریکا در خصوص جاسوسی سایبری قرار گرفته، آمریکا را بزرگ‌ترین امپراطوری دزدی از اسناد محرمانه خواند و افزود این کشور حفظ هژمونی خود را به دفاع از امنیت متحدانش ترجیح می‌دهد.

ونبین در نشستی خبری گفت: «آمریکا استادی واقعی در زمینه شنود بی‌رویه و سرقت اسناد محرمانه در مقیاس گسترده است و حتی متحدانش آن را غیر قابل قبول می‌دانند. آمریکا مدعی محافظت از امنیت سایبری است، اما این اتفاق نشان داد که آمریکا در واقع محافظ امنیت سایبری نیست، به‌ دنبال سرکوب رقبا است و در حقیقت به‌ دنبال دفاع از امنیت متحدانش نیست بلکه به‌ دنبال حفظ هژمونی خود است.»

وی تاکید کرد: آمریکا یک توضیح به جهان بدهکار است که آیا اقداماتش با قوانین اطلاعاتی و روح توافق جریان فرامرزی اطلاعات با متحدانش همخوانی دارد و اینکه آیا به‌ جای "شبکه پاک" از "شبکه آلوده" استفاده می‌کند؟ امیدواریم جامعه جهانی قلدری سایبری آمریکا را به معرض نمایش گذاشته و آن را محکوم کند و در برابر اقدامات غیرقانونی این "امپراطوری هکرها" ساده انگاری نکند.

یک رسانه دانمارکی روز یکشنبه افشا کرد سرویس مخفی این کشور به آمریکا برای جاسوسی از سیاستمداران اروپایی از جمله مرکل بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ کمک کرده است. طبق گزارش شبکه تلویزیونی دانمارکی «دی‌آر»، سرویس اطلاعات دفاعی (FE) این کشور در همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به جمع‌آوری اطلاعات از مقامات کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد و نروژ پرداخته است.

رسانه دانمارکی مذکور در این گزارش با نُه منبع که گفته می‌شود همه آن‌ها به اطلاعات طبقه‌بندی شده سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک دسترسی داشته‌اند، مصاحبه کرده است. به گفته آن‌ها، علاوه بر مرکل، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه وقت آلمان و «پیر اشتینبرک» رهبر مخالفان در آن زمان هم هدف این جاسوسی بوده‌اند.

وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» در گزارشی نوشت این در حالی بوده که نه مرکل و نه اشتانمایر اطلاعی درباره عملیات جاسوسی انجام شده توسط مقامات دولت دانمارک نداشته‌اند.

گرچه رسوایی اطلاعاتی آمریکا در جاسوسی از متحدان خود بخصوص «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اولین بار نیست که رسانه‌ای می‌شود، واکنش‌های زیادی را در بین مقامات اروپایی در پی داشته که حاکی از محکومیت این اقدام است، با این حال همچنان عزم راسخی در بین متحدان اروپایی واشنگتن برای مقابله با افسارگسیختگی آمریکا دیده نمی‌شود.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها