درخواست کمک رام‌الله از طرف‌های بین‌المللی برای توقف شهرک‌سازی

درخواست کمک رام‌الله از طرف‌های بین‌المللی برای توقف شهرک‌سازی
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 15:10

وزارت خارجه فلسطین طی بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی در آغاز احداث 350 واحد صهیونیست‌نشین جدید در اراضی کرانه باختری را محکوم کرد و از شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

وزارت خارجه فلسطین طی بیانیه‌ای از شورای امنیت و دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا به وظایف قانونی و اخلاقی خود در قبال جنایت شهرک‌سازی مستمر رژیم صهیونیستی در فلسطین و اجرای قطعنامه‌های مرتبط با این موضوع به ویژه قطعنامه ۲۳۳۴ عمل کنند.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «معا»، وزارت خارجه فلسطین، امروز (چهارشنبه - ۲ ژوئن)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم مقامات اشغالگر در آغاز احداث ۳۵۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در شهرک «بیت ایل» واقع در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانه باختری در چارچوب توسعه شهرک‌نشینی در اراضی فلسطینی با حضور چهار وزیر در دولت اسرائیل را محکوم می‌کند. اقدامی که با مراسم جشن و اظهارات تحریک آمیز و موضع‌گیری‌های استعماری و نژادپرستانه همراه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که آغاز احداث این واحد‌های صهیونیست‌‌نشین، همراه با فراخوان‌هایی برای تشدید شهرک‌نشینی، تعمیق و توسعه آن که ایدئولوژی راست‌گرایان حاکم و سیاست‌های استعماری و توسعه‌طلبانه آنها در سرزمین فلسطین را مجسم می‌کند، بود. هدف از این امر، تقویت و تحکیم طرح الحاق و اسرائیلیزه کردن کرانه باختری و قدس شرقی، تحمیل قانون اسرائیل بر آن و از بین بردن هرگونه فرصت و احتمال برای تشکیل یک کشور فلسطینی قابل زیست و دارای حاکمیت به پایتختی قدس شرقی است.

وزارت خارجه فلسطین در ادامه اعلام کرد: دولت اسرائیل مسئول کامل جنایات شهرک‌سازی، تخریب منازل، کوچ اجباری شهروندان فلسطینی که جنایات جنگی و ضد بشری بر اساس قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه تاکید شد که شهرک‌سازی در تمامی اشکال، باطل و با استناد به قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های بین‌المللی،توافقنامه‌های ژنو و حقوق بشر، غیرقانونی است. این یکی از پرونده‌های جنایی است که دولت فلسطین آن را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده است.

دیروز (سه‌شنبه - ۱ ژوئن)، «یولی ادلشتاین» وزیر بهداشت، «امیر اوحانا» وزیر امنیت داخلی، «یؤاف گالانت» وزیر آموزش و «اوفیر اکونیس» وزیر همکاری منطقه‌ای چهار وزیری بودند که در مراسم افتتاح پروژه احداث این ۳۵۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در شهرک صهیونیستی حضور داشتند.

تل‌آویو در پایان سال ۲۰۲۰ با حمایت دولت پیشین آمریکا، ساخت واحدهای جدید در این شهرک را تصویب کرده بود.

ادلشتاین که از اعضای حزب راست‌گرای لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، گفت که «شهرک‌سازی و حفظ زمین مهم‌تر از هر فرد، شرایط سیاسی و هر گونه وضعیتی است».

گالانت نیز با اشاره به شهرک «بیت ایل» گفت: «ما به عهد خود وفا کردیم و شهرک‌سازی یهودی را تقویت کردیم».

او افزود: «مشکلات وجود دارد، فشارهای بین‌المللی، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند اما به گفته بن‌گورین اولین نخست‌وزیر اسرائیل مهم نیست غریبه‌ها چه می‌گویند مهم چیزی است که یهودیان انجام می‌دهند».

در این مراسم، «یاریو لوین» رئیس کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی و شماری از اعضای کنست از احزاب راست‌گرا نیز حضور داشتند. اداره مدنی وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا با احداث این واحدهای صهیونیست‌نشین موافقت کرده است.

ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری فلسطین از سوی جامعه جهانی نقض قوانین و منشور سازمان ملل متحد معرفی شده و شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها طی قطعنامه‌های مختلفی از رژیم صهیونیستی خواسته ساخت این شهرک‌ها را متوقف کند.

طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان هرگونه شهرک‌سازی در داخل مرزهای ۱۹۶۷ کرانه باختری غیرقانونی است. چند هفته پیش نیز پنج کشور اروپایی با درخواست از رژیم صهیونیستی برای توقف شهرک‌سازی در اراضی خصوصی فلسطینیان، تاکید کردند این اقدام‌ها ابعاد صلح در منطقه را تهدید می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها