کابینه جدید رژیم صهیونیستی؛ اجماع مخالفان برای حذف نتانیاهو

کابینه جدید رژیم صهیونیستی؛ اجماع مخالفان برای حذف نتانیاهو
پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 10:16

مهم نیست که بر سر 90 درصد از مسائل با یکدیگر توافق ندارند بلکه مهم این است که نتانیاهو فقط یک و نیم هفته دیگر نخست وزیر است؛ این زبان حال متحدان در رژیم صهیونیستی است که به ریولین، رئیس این رژیم ابلاغ کرده اند که دولت ائتلافی را تشکیل خواهند داد و به قول خودشان خرابکاری های نتانیاهو به خصوص در روابط داخلی را اصلاح خواهند کرد.

العالم - تحلیل روز

یاییر لاپید، در گفتگوی تلفنی با ریولین در حالی که تعداد احزاب و فهرست هایی را که به این ائتلاف پیوسته اند برای او برمی شمرد، خودش هم باور نمی کرد که با وجود انبوه تضادها و اختلاف ها چنین ائتلافی شکل بگیرد.

کافی است بدانیم که "میراو میخاییلی"، رئیس حزب کار این رژیم، "آیلت شاکد"، سیاست مدار راستگرای صهیونیستی و متحد نفتالی بنت را بیش از عرب ها دشمن خود می داند.

کافی است بدانیم که آویگدور لیبرمن – که در کابینه آینده وزیر دارایی خواهد بود – معتقد بود که هر کابینه ای که از حمایت عرب ها برخوردار باشد، مایه ننگ رژیم صهیونیستی خواهد بود. لذا همه احزابی که به کاروان براندازی نتانیاهو پیوسته اند می دانند که این دولت ظرف سه سال دچار فروپاشی شده و انتخابات پنجم را برگزار می کند.

از همین الان سه نفر به سمت نخست وزیری این رژیم چشم دارند: یاییر لاپید که موفق شد آخرین حاکم بلامنازع این رژیم را به زیر بکشد در حالی که قلدرترین ژنرال ها و سیاستمداران این رژیم نتوانسته بودند این کار را انجام دهند.

نفر دوم نفتالی بنت است که خود را وارث و جانشین نتانیاهو برای رهبری جناح راست این رژیم می داند و نفر سوم بنی گانتز است که پس از دو سال همکاری و رقابت با نتانیاهو یاد گرفت که چطور باید با دروغ گویی اسرائیلی ها را به طرف خود بکشاند.

با همه این اوضاف آیا کابینه لاپید تشکیل خواهد شد و ما او را تا چند روز آینده در جایگاه نخست وزیری خواهیم دید. در حقیقت تا وقتی که کنست به کابینه جدید رأی ندهد نمی توان گفت که نتانیاهو از میدان به در شده است؛

وی هنوز برگ های برنده خود را دارد و این برگ های برنده اگر چه قدرت سابق را ندارند اما می توانند روند تشکیل کابینه را در آخرین لحظه ها دچار اختلال کنند.

مهمترین برگ برنده او، نفوذش بر برخی نمایندگان راست گراست. این عده از نمایندگان می توانند به کابینه جدید رأی منفی بدهند یا حداقل از حضور در جلسه خودداری کنند یا رأی ممتنع بدهند. یک رأی مخالف یا موافق می تواند سرنوشت این کابینه را دگرگون کند.

درست است که نتانیاهو به خاطر سابقه دروغگویی مورد اعتماد هیچ یک از سیاستمداران صهیونیستی نیست اما هیچ کس نمی تواند حوادث ده روز آینده را پیش بینی کند.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها