شاهزاده سعودی: در عربستان جاهلان بر قدرت و فاسدان مشهور هستند

شاهزاده سعودی: در عربستان جاهلان بر قدرت و فاسدان مشهور هستند
شنبه 15 خرداد 1400 - 13:55

بسیاری می‌گویند که از زمان ولیعهدی "محمد بن‌سلمان" اوضاع رقت‌بار در عربستان سعودی حاکم شده است زیرا این شاهزاده از قدرت انحصاری خود برای حذف بی‌رحمانه رقبایش در جنگ قدرت، درگیر کردن کشورش به جنگ فرسایشی یمن، ترویج رذیلت و هرزگی، زندانی کردن گسترده مخالفان حکومت و نیز قتل بی‌رحمانه "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد، به شکل دیوانه‌واری استفاده می‌کند.

العالم- کشکول

حال و روز سعودی و سعودی‌ها در دوران ولیعهدی محمد بن‌سلمان را شاهزاده معارض "خالد بن فرحان آل سعود" در جمله‌ای کوتاه به نحو احسن بیان کرده است.

بن فرحان آل سعود در توییتی نوشته است: "در جمهوری موز( منظور عربستان سعودی) هر اندازه دانشت بیشتر باشد به زندان نزدیک‌تر خواهید بود... هر اندازه نادان‌تر باشید به قدرت نزدیک‌تر خواهید شد، و هر چه فسق و بی‌اخلاقی‌ات بیشتر شود به شهرت نزدیک‌تر می‌شود."

اگر چه این، یک توییتِ متشکل از چند جمله کوتاه است ولی بسیار تاثیرگذارتر از مقالات چند صفحه‌ایِ معارض سعودی و مصاحبه‌های طولانی است که شبکه‌های تلویزیونی با این شاهزاده‌ای که از استبداد و سرکوب‌های بن‌سلمان از کشورش فراری شده است، صورت می‌دهند.

این توییت را یک شاهزاده سعودی نوشته است؛ شاهزاده‌ای که یک معارض معمولی نیست بلکه از اعضای خاندان متعلق به بن‌سلمان است، و از سوی دیگر این شاهزاده معارض بهتر از دیگران می‌داند در این خاندان چه می‌گذرد.

زمانی‌که می‌گوید اندیشمندان در زندان محبوس هستند، به نقطه بسیار مهمی اشاره می‌کند که بر جایگاه سعودی در منطقه و جهان تاثیر گذاشته است. زمانی‌که بن‌سلمان افرادی با تجربیات علمی و اداری بسیار را اخراج و آنها را زندانی می‌کند و شخصیت‌های نادانی مانند "ترکی آل شیخ"- نزدیک‌ترین مهره به بن‌سلمان شناخته می‌شود- را در مناصب مهم می‌گمارد؛ موید این واقعیت است که تصمیمات این ولیعهد فاجعه‌بار برای کشورش است. همچنانکه می‌بینم جنگ یمن، که مهندس نظامی آن بن‌سلمان بوده، عربستان سعودی را در باتلاق فرو برده و این کشور را در سطح جهانی به عنوان کشوری که جنایات جنگی در یمن مرتکب می‌شود، شناسانده است.

به نظر می‌رسد آینده عربستان سعودی در سایه حضور فلج‌کننده بن‌سلمان، تاریک است و تا زمانی‌که روند بازداشت علما و اندیشمندان ادامه یابد، بر ظلمت آن روز به‌روز افزوده می‌شود.

پربیننده ترین خبرها