آمریکا از افزایش کمک به ارتش لبنان چه هدفی را دنبال می‌کند؟

آمریکا از افزایش کمک به ارتش لبنان چه هدفی را دنبال می‌کند؟
چهارشنبه 19 خرداد 1400 - 16:29

در حالی‌که نگاه جامعه جهانی به تشدید منازعه فلسطینیان و اسرائیل متمرکز شده، دولت جو بایدن از افزایش بی‌سر و صدای بسته کمک سالیانه به ارتش لبنان به مبلغ 15 میلیون دلار خبر داد؛ اقدامی که ممکن است به حفظ حداقل امنیت در لبنان و جلوگیری از درگیر شدنِ بیشتر ایالات متحده در خاورمیانه کمک کند.

العالم- درگوشی

در همین حال، افزایش کمک به ارتش لبنان می‌تواند بستر نفوذ آمریکا در لبنان را نسبت به سایر رقبایی، که برای مداخلات در این کشور دست و پا می‌زنند، هموارتر کند.

با این حال؛ اظهاراتی که مسئولان آمریکایی علیه حزب‌الله لبنان مطرح می‌کنند، سوالاتی را درباره پشت پرده این کمک‌های فزاینده ایجد می‌کند از جمله اینکه این کمک‌ها احتمالا در چارچوب برنامه‌ریزی‌های خصمانه علیه محور مقاومت صورت می‌گیرد که اسرائیل را اخیرا در نبرد "شمشیر قدس" شکست داد.

موضوع قابل توجه این است که همزمان با اعلام افزایش کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان، گریگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجه کنگره آمریکا و برخی قانونگذاران دموکرات در نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه تأکید کردند که اکنون حمایت از لبنان یک ضرورت امنیتی است.

آنها در این نامه با بیان این‌که وخامت بیشتر اوضاع در لبنان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود، در مورد وخیم شدن وضعیت ارتش لبنان در نتیجه بحران اقتصادی این کشور هشدار داده و بر ضرورت افزایش کمک به این ارتش تأکید کرده‌اند.

این قانونگذاران آمریکایی مدعی شده‌اند که این اقدام برای جلوگیری از سوء‌استفاده حزب‌الله از شرایط، ضروری است.

بحران بی‌سابقه اقتصادی در لبنان، بی‌ارزش شدن پول ملی این کشور و خلأ قدرت از حدود 10 ماه پیش( عدم تشکیل کابینه) و همچنین شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و انفجار لنگرگاه بیروت پیامدهای وخیمی بر لبنان گذاشته‌اند و این کشور شاهد تعدد "گروه‌های شبه‌نظامی" مانند گروه تروریستی داعش و القاعده شده است که اخیرا فعالیت‌های‌شان زیاد شده است.

هر چند لبنان، هم‌سطح با کشورهایی مانند سوریه و عراق، قربانی این گروه‌های تروریستی نشده است ولی از آنها کاملا در امان نیست. ارتش لبنان در سال 2007 نبردی طولانی را علیه گروه تروریستی موسوم به "فتح الاسلام"- برگرفته از ایدئلوژی القاعده- آغاز کرد و ارتش قبل از شکست دادن نهایی این گروه، متحمل خسارت‌های هنگفتی شد.

گروه القاعده شاخه‌ای موسوم به "گردان‌های عبدالله عزام" را در سال 2009 در لبنان ایجاد کرد. این گروهک مسئولیت دو انفجار علیه سفارت ایران در بیروت در نوامبر 2013 و حمله به مرکز فرهنگی ایران در بیروت در فوریه 2014 را بر عهده گرفت.

در همین حال، تخمین زده می‌شود حدود 900 جنگجوی لبنانی به صفوف داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه پیوسته‌اند.

بازداشت 18 عضو داعش در شهرک مرزی لبنان با سوریه توسط ارتش لبنان در فوریه گذشته موید این واقعیت است که تروریست‌ها همچنان تهدیدی علیه لبنان محسوب می‌شوند و درصدد بهره‌برداری از اوضاع وخیم این کشور هستند.

با این حال، سوال اصلی این است که آیا واشنگتن کمک‌های خود را به منظور جلوگیری از تکرار چنین سناریوهایی افزایش می‌دهد یا اینکه هدف دیگری، از جمله خصومت علیه حزب‌الله را دنبال می‌کند؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها