انتخاب ایرانی؛

اختصاصی العالم| برنامه های محسن رضایی در سیاست خارجی/ سیاست همسایگی را جدی می گیریم/ ایجاد توازن بین شرق و غرب/ تقویت دیپلماسی در کنار تقویت اقتصاد؛ معطل مذاکرات نخواهیم ماند/ کشورهای عادی ساز انتحار سیاسی کردند

اختصاصی العالم| برنامه های محسن رضایی در سیاست خارجی/ سیاست همسایگی را جدی می گیریم/ ایجاد توازن بین شرق و غرب/ تقویت دیپلماسی در کنار تقویت اقتصاد؛ معطل مذاکرات نخواهیم ماند/ کشورهای عادی ساز انتحار سیاسی کردند
پنج‌شنبه 20 خرداد 1400 - 20:35

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ویژه برنامه «انتخاب ایرانی» با اشاره به مذاکرات وین گفت: «دولت ما به همه تعهدات بین المللی پایبند خواهد بود و دیپلماسی خوبی را در پیش خواهیم گرفت ولی معطل توافق در وین نخواهیم ماند».

العالم - ایران / سیاسی

محسن رضایی؛ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با شرکت در ویژه برنامه انتخاباتی شبکه العالم تحت عنوان «انتخاب ایرانی»، به سوالاتی پیرامون «سیاست خارجه» پاسخ داد.

مهمترین موضوعات مطرح شده در این برنامه:

- هیچ کشوری مانند ایران نمی تواند به بی نظمی ها پایان دهد، البته با همکاری و دوستی که با کشورهای منطقه برقرار می‌کند
- دولت ما به همه تعهدات بین المللی پایبند خواهد بود
- دیپلماسی خوبی را در پیش خواهیم گرفت ولی معطل توافق در وین نخواهیم ماند
- سیاست همسایگی را جدی می گیریم
- چالش‌هایی که بین دولت ما و کشورهای منطقه است را برطرف می‎کنم
- به دنبال ایجاد یک «اتحادیه آسیای جنوب غربی» برای پیوند 1200 میلیارد دلار تجارت سالانه خواهیم بود
- توازن بین شرق و غرب در روابط خارجی مان را به وجود می آوریم
- دولت ما پیشگام خواهد بود اختلاف نظرها در منطقه حل و فصل شود
- روابطی که با شرق برقرار می کنیم باید دوطرفه باشد
- اگر ما کالا از آنها خریداری می کنیم آنها تکنولوژی را هم در اختیار ما قرار دهند
- قرارداد راهبردی 25 ساله را با قرارداد مکملی آن را تکمیل خواهیم کرد که رابطه دوطرفه ما بیشتر شود
- اگر محور مقاومت نبود یک تروریسم خشن کل دنیا را نا امن میکرد
- آمریکا باید دندان رابطه یکطرفه با ایران را از دهانشان بکند
- ما از هرگونه تجاوز به کشور های اسلامی جلوگیری خواهیم کرد اما هدف ما صلح سازی و امنیت است
- امنیت ایران با امنیت منطقه به هم گره خورده است
- ما به شدت به دنبال بازار مناسب برای تولیدات خود هستیم؛ به همین خاطر روابطمان را با کشورهای آمریکای لاتین را توسعه خواهیم داد
- کشورهای عادی ساز انتحار سیاسی کردند و به خودشان خنجر زدند
- اسرائیل قبل از اینکه دشمن ایران باشد دشمن اعراب است نه در فلسطین بلکه در بسیاری از کشور های عربی همین وضعیت بوده است
- [رژیم صهیونیستی] در تار و پود کشورهای عربی [سازشگر] نفوذ خواهد کرد، مشکلات زیادی برای آن ها به وجود خواهد آورد
- ما میخواهیم که فلسطینیان به سرزمین خود برگردند و انتخابات آزاد در فلسطین صورت بگیره و یک رژیم متناسب با سرزمین فلسطین شکل بگیرد
- دولت ما یک برنامه کشت فرا سرزمینی دارد، در نظر داریم با برخی کشور های آفریقایی یک کشاورزی مشترک برنامه ریزی کنیم
- میخواهیم ایران را به هاب مواد غذایی منطقه تبدیل کنیم

مشروح گفتگو:

برقراری صلح در منطقه؛ اولویت دولت آینده

العالم: بنظر شما مهمترین چالش ها و فرصت های جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل چه می باشد؟

محسن رضایی: فرصت های بسیار خوب و چالش های بزرگی در این دهه داریم، مهمترین چالش بی نظمی و بی انضباطی و ناامنی هایی است که ما در منطقه داریم، هیچ کشوری مانند ایران نمی تواند به این بی نظمی ها پایان دهد، البته با همکاری و دوستی که با کشورهای منطقه برقرار کند.

ناگرفته گرفتن نقش ایران در برقراری صلح و امنیت هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت و ما هم این آمادگی را داریم که با همکاری سایر کشورهای منطقه صلح و امنیت را در اینجا به وجود بیاوریم، صلح و امنیت در منطقه به دلیل اینکه انرژی جهان در اینجاست و ژئوپلیتیک منطقه اینجاست و بخش مهمی از تجارت بین الملل در منطقه ماست در سطح بین الملل هم برای ما موثر خواهد بود، هرچه ما نقش بیشتری در منطقه بتوانیم ایفا کنیم در روابط بین الملل ما نیز موثر است؛ بنابراین در دولت ما، به طور جدی من برای منطقه وقت خواهم گذاشت، هرچند چالش های بسیاری داریم که باید بنشینیم و با کشورهای منطقه آنها را برطرف کنیم.

تقویت دیپلماسی در کنار تقویت اقتصاد؛ معطل مذاکرات نخواهیم ماند

العالم: سه ماه ماه است که جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را با کشورهای غربی در وین آغاز کرده است، هدف از این مذاکرات رفع تحریم ها و احیای برجام است؛ تا لحظه ای که ما این برنامه را ضبط می کنیم این مذاکرات به نتیجه نرسیده است؛ در صورت پیروزی شما در انتخابات، چه برنامه کوتاه مدت و میان مدتی را برای مذاکرات هسته ای با کشورهای 4+1 دارید؛ از طرفی هم اگر واشنگتن سیاست خود را ادامه دهد و تحریم ها را رفع نکند، شما چه برنامه ای را خواهید داشت؟

محسن رضایی: دولت ما به همه تعهدات بین المللی پایبند خواهد بود، برجام یک تعهد بین المللی است، آمریکا آن را زیر پا گذاشته است، ما به آن پایبند خواهیم بود مهم این است که آمریکایی ها وادار شوند که به تعهدات خود پایبند باشند، ما دیپلماسی خوبی را در پیش خواهیم گرفت ولی معطل توافق در وین نخواهیم ماند، سعی خواهیم کرد با فعال کردن اقتصاد ملی بی نیازی خودمان را از روابط با آمریکایی‌ها به حداقل کاهش دهیم تا آنها احساس کنند که هرچقدر وقت را بیشتر تلف کنند به ضررشان تمام خواهد شد، بنابراین دیپلماسی از یک سو و معطل نکردن کشور در ارتباط به مذاکرات وین را در پیش خواهیم گرفت؛ یعنی دست بر زانوی خود خواهیم گرفت و تولید ملی مان را راه خواهیم انداخت و این یعنی آنها هستند که به دنبال ما خواهند آمد.

اولویت های اصلی دولت در سیاست خارجی

العالم: اولویت اصلی سیاست خارجی شما چیست؟ یعنی در صورت پیروزی شما در انتخابات اولین کاری که دولت شما در حوزه سیاست خارجی انجام خواهد داد، چه خواهد بود؟

محسن رضایی: من سیاست همسایگی را جدی می گیریم، یعنی چالش هایی که بین دولت ما و کشورهای منطقه است را برطرف می‌کنم و به نوعی آرام بخشی صورت بگیرد و پس از آن به دنبال این خواهم بود یک «اتحادیه آسیای جنوب غربی» با حضور 25 کشور اطراف خودمان شکل دهیم، این اتحادیه می تواند مشابه اتحادیه اروپا در حقیقت نزدیک به 1200 میلیارد دلار تجارت سالانه را بهم پیوند دهد و در اولویت سوم توازن بین شرق و غرب در روابط خارجی مان را به وجود بیاورم؛ دولت ما نه شرقی بدون غرب و نه غربی بدون شرق خواهد بود.

العالم: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، 6 کشوری که در همسایگی جنوب ایران هستند، به هر حال رویکردهای متفاوتی در نوع همکاری و نوع سیاست هایشان با جمهوری اسلامی ایران دارند، برای موضوع مناسبات با این کشورها چه برنامه ای دارید؟

محسن رضایی: همانطور که گفتم؛ من سیاست همسایگی را جدی میگیرم، اما اختلاف نظرهایی وجود دارد که باید حل و فصل کنیم، دولت ما پیشگام خواهد بود که این مشکلات حل و فصل شود، هرچند بستگی به کشورهای منطقه هم دارد که آنها هم یک منطق برادری را در پیش بگیرند.

ایجاد روابط دوطرفه با شرق

العالم: شما اشاره کردید که به دنبال ایجاد توازن میان شرق و غرب هستید، چالش هایی که با غرب داریم برای همه ناظران سیاسی مشخص است اما شرق چطور، چه چالش هایی وجود دارد که ایران روابط خود را با شرق گسترش دهد؟

محسن رضایی: با شرق چالش کمتری داریم مهم این است که روابطی که با شرق برقرار می کنیم دوطرفه باشد، یعنی اگر ما کالا از آنها خریداری می کنیم آنها تکنولوژی را هم در اختیار ما قرار دهند اینکه صرفا ایران تبدیل به بازاری برای چین شود من قبول ندارم و به همین دلیل قرارداد راهبردی 25 ساله را با قرارداد مکملی آن را تکمیل خواهیم کرد که رابطه دوطرفه ما بیشتر شود و منافع بیشتری را ما بتوانیم از انتقال دانش و فناوری از چین به ایران داشته باشیم.

نقش محور مقاومت در مبارزه با تروریسم

العالم: در دولت شما چگونه با محور مقاومت تعامل خواهد شد و چه تغییراتی در رابطه ایران باکشورهای محور مقاومت ایجاد خواهد شد؟

محسن رضایی: اگر محور مقاومت نبود امروز عراق و سوریه در اختیار داعش بود ما در محور مقاومت همانطور که از فلسطین حمایت می کنیم محور مقاومت علیه ناامنی و مبارزه با تروریسم هم هست پس به نفع اروپا و آمریکاست که از محور مقاومت حمایت کنند، من پیشنهاد میکنم که اروپا و امریکا فقط با اسرائیل مذاکره نکنند بلکه با حزب الله و جبهه مقاومت هم مذاکره کنند و محور مقاومت را به رسمیت بشناسند واقعا اگر محور مقاومت نبود یک تروریسم خشن کل دنیا را نا امن میکرد.

خصومت غرب و آمریکا با ایران نتیجه نخواهد داد

العالم: از روز اول تشکیل جمهوری اسلامی ایران غرب به سرکردگی آمریکا تلاش کرد که به نظام ایران ضربه وارد کند از حمایت از صدام گرفته تا اعمال فشار ها وتحریم ها، برنامه مشخص شما برای مقابله با این فشارها چیست؟

محسن رضایی: آمریکا باید دندان رابطه یکطرفه با ایران را از دهانشان بکند و دیگر ایران به رابطه یک طرفه با آمریکا برنخواهد گشت. ما از هر رابطه ای که منافع ملی ما را در عمل و نه در حرف تامین کند استقبال خواهیم نمود ما تلاش می کنیم روابط سیاسی و اقتصادی خود را گسترش بدهیم و این خصومت غرب و آمریکا نتیجه نخواهد داد و به نفع آنهاست که دست از این خصومت بردارند و ما در دفاع از منافع ملی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

العالم: رابطه سیاست خارجی شما با حوزه های اقتدار منطقه‌ای ایران مثل محور مقاومت، توانمندی موشکی و نفوذ منطقه ای چگونه خواهد بود و از این پتانسیل ها چگونه استفاده خواهید کرد؟

محسن رضایی: ما به روابطمان با محور مقاومت ادامه می‌دهیم و ما این محور را یک امکان برای برقراری صلح و آرامش و مبارزه با تروریسم میدانیم و بنابراین روابطمان با عراق سوریه و لبنان ادامه خواهد کرد و از هرگونه تجاوز به کشور های اسلامی جلوگیری خواهیم کرد اما هدف ما صلح سازی و امنیت است؛ زیرا که اگر در منطقه امنیت نباشد امنیت داخلی ما هم به خطر خواهد افتاد و امنیت ایران با امنیت منطقه به هم گره خورده است.

توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین

العالم: کشور های آمریکای لاتین تاکنون روابط خوبی با کشورمان داشته اند، چه برنامه ای برای توسعه روابط با این کشور ها خواهید داشت؟

محسن رضایی: در آمریکای لاتین ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط وجود دارد به خصوص در زمینه اقتصاد و تجارت و از آنجا که ما هم به شدت به دنبال بازار مناسب برای تولیدات خود هستیم روابطمان را با کشورهای این منطقه توسعه خواهیم داد.

رژیم های سازشگر دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد

العالم: برخی کشور های عربی منطقه در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ ارزیابی شما از این مسئله چیست و از طرفی برنامه دولت شما برای مقابله با اقدامات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی چیست؟

محسن رضایی: این کشورها اشتباه کردند و در واقع امارات و بحرین انتحار سیاسی کردند و به خودشان خنجر زدند، اولا اسرائیل قبل از اینکه دشمن ایران باشد دشمن اعراب است نه در فلسطین بلکه در بسیاری از کشور های عربی همین وضعیت بوده ، به نظر من به این انتحار سیاسی باید پایان بدهند و اشتباهشون را جبران کنند و مطمئن باشند که اسرائیل به مراتب بدتر از آمریکاست و در تار و پود کشورهای عربی از تجارت‌شان تا نظام های امنیتی‌شان نفوذ خواهد کرد مشکلات زیادی برای آن ها به وجود خواهد آورد ما می‌خواهیم که این اشتباهات را جبران کنند و دست رد به سینه اسرائیل بزنند.

هنوز دیر نشده ما اسرائیل را یک غده سرطانی می‌دانیم و سیاست ما در مورد اسرائیل مشخصه ما میخواهیم که فلسطینیان به سرزمین خود برگردند و انتخابات آزاد در فلسطین صورت بگیره و یک رژیم متناسب با سرزمین فلسطین شکل بگیره و راه حل ما در مورد فلسطین برقراری دموکراسی است.

تبدیل به هاب مواد غذایی منطقه

العالم: قاره آفریقا به عنوان سرزمین فرصت‌ها شناخته می‌شود و این در حالی است که ایران رابطه عمیقی با کشور های این منطقه ندارد، برنامه مشخص شما برای حضور موفق در آفریقا چیست؟

محسن رضایی: در آفریقا فرصت های بسیار خوبی هست دولت ما یک برنامه کشت فرا سرزمینی دارد در نظر داریم با برخی کشور های آفریقایی یک کشاورزی مشترک در سرزمین های آفریقا برنامه‌ریزی کنیم و از زمین‌ها و امکانات آنها استفاده خواهیم کرد زیرا که میخواهیم ایران را به هاب مواد غذایی منطقه تبدیل کنیم و بتوانیم مواد غذایی مورد نیاز 500 میلیون جمعیت منطقه را تامین کنیم و تجارت موتد غذایی منطقه را دردست بگیریم و به همین دلیل میخواهیم از سرزمین های خوب آفریقا برای کشت فرا سرزمینی استفاده کنیم.

العالم: ایران از طریق دریا و خشکی با 15 کشور هم مرز است برنامه شما برای روابط اقتصادی با این کشور ها چگونه خواهد بود و چه رقمی را برای افزایش حجم مبادلات با کشور های هم مرز پیش بینی کرده اید؟

محسن رضایی: ما در برنامه داریم که حجم مبادلات کشور را در چهار سال اول، دو تا دو و نیم برابر افزایش بدهیم و سعی داریم در مرز های مشترک با این کشور ها بازار های مشترکی راه اندازی کنیم و با یک توافق جدید با این 15 کشور حجم مبادلات را به مقدار چشمگیری افزایش دهیم.

پربیننده ترین خبرها