اردوغان: باید در ملاقات با بایدن از مشکلات عبور کنیم

اردوغان: باید در ملاقات با بایدن از مشکلات عبور کنیم
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 11:14

رجب طیب اردوغان پیش از دیدار با جو بایدن درباره پشت سر گذاشتن اختلافات سخن گفت.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت او و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، باید از ملاقات روز دوشنبه خود برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیشین استفاده کنند. مشکلات و اختلافاتی نظیر خرید موشک‌های اس‌۴۰۰ روسی از سوی آنکارا روابط آمریکا و ترکیه را دستخوش بحران کرده است.
اردوغان پیش از سفر روز دوشنبه‌اش به بروکسل برای حضور در نشست ناتو گفت در اولین ملاقات مستقیمش با جو بایدن پس از انتخابات سال گذشته آمریکا، از واشینگتن انتظار «رویکردی غیرمشروط» دارد.
وی افزود در این ملاقات رخ به رخ، موضوع شناسایی کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ در عصر حکومت عثمانی به عنوان «نسل‌کشی» از سوی واشینگتن را نیز با بایدن مطرح خواهد کرد؛ موضوعی که خشم آنکارا را به همراه داشت.
حذف ترکیه از برنامه جت‌های جنگنده اف‌۳۵ از سوی واشینگتن نیز قرار است در ملاقات اردوغان و بایدن مطرح شود.
اردوغان که پیشتر برای کاهش تنش با واشینگتن از روابط نزدیکش با دونالد ترامپ بهره می‌برد، حالا با نگاه منتقدانه‌تری از سوی دولت آمریکا مواجه است و می‌کوشد از فرصت روز دوشنبه برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور استفاده کند.
وی در این خصوص در فرودگاه استانبول به خبرنگاران گفت: «باید ابتدا پیوندهای میان ترکیه و آمریکا را مد نظر قرار دهیم. صحبت‌های شایعه‌گونه داخلی و خارجی فراوانی وجود دارد، پس باید درباره چگونگی پشت سر گذاشتن این مشکلات صحبت کنیم، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، و چه کاری انجام خواهیم داد. ترکیه یک کشور ساده نیست - یک کشور متحد است.»

پربیننده ترین خبرها