فروریزی دیوار بلند "قیصر" علیه ملت سوریه

فروریزی دیوار بلند
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 21:27

پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در سوریه با 95 درصد آراء در نزد ناظران و کارشناسانی که بر حس میهن‌پرستی ملت سوریه واقف هستند، غافلگیرکننده نبود.

العالم- کشکول

ملت سوریه با انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور، بیشتر از آنکه بر آزادی انتخاب و ترسیم نقشه راهی برای آینده کشورشان تأکید کنند بلکه ثابت کردند که سوریه همانطور که از جنگ نظامی و نبرد علیه تروریست‌های مسلح در میادین جنگ پیروز بیرون آمد، در جنگ سیاسی نیز پیروز است.

مرحله جدیدِ پسا جنگ استکبار جهانی علیه سوریه تازه آغاز شده است. سوری‌ها می‌گویند انتخاب مجدد بشار اسد و نظامش پیامی آشکار به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، آمریکا و اروپا است که نصف راه برای همگرایی با دمشق را پیموده‌اند. مفاد پیام‌شان این است که سوریه‌ی در معرض توطئه‌ها، کشوری مستقل و دارای حاکمیت است که باید مورد احترام قرار بگیرد.

سوری‌ها که در دوران نقاهت اقتصادی کشورشان به‌سر می‌برند و هرگز احساس یاس و ناامیدی نمی‌کنند با انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور، از او در زمینه پروژه بزرگ "اعتمادسازی بزرگ میان نخبگان جهت بازسازی کشور" حمایت می‌کنند.

به رغم اینکه پروژه بازسازی بشار اسد ممکن است به وضعیت سوریه در جهان عرب کمک کند ولی احتمالا قانون "قیصر" به عنوان یکی از اقدامات خصمانه دولت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در سایه حمایت‌های دولت فعلی واشنگتن همچنان دوام داشته باشد.

به موجب قانون قیصر، که در سال 2020 وارد فاز اجرایی شد، هر شرکت یا شخصی- خواه آمریکایی یا شهروند هر کشور دیگری- با یکی از بخش‌های اقتصاد سوریه تعامل و همکاری کند، تحت تحریم قرار می‌گیرد و این قانون همچنین علیه تمام سرمایه‌‌گذاران خارجی بالقوه یا شرکت‌های تجاری است که درصدد مشارکت در بازسازی سوریه هستند.

با این حال، همپیمانانِ قدرتمند دمشق، از جمله روسیه، ایران و چین همچنان برای موفقیت و پیشرفت پروژه بازسازی بشار اسد تلاش می‌کنند. از سوی دیگر، احتمال ازسرگیری روابط سوریه با دو دشمن سابق- مصر و امارات- و نیز برداشته شدن گام‌های جزئی برای بهبود روابط با عربستان سعودی، دستیابی نظام دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب را نزدیک‌تر کرده است.

در مرحله جاری، ناظران منطقه‌ای معتقدند که دولت باید فاقد استراتژی یکپارچه و منسجم برای تعامل با سوریه است.

پربیننده ترین خبرها