میشل عون: الحریری باید با رئیس جمهور بر سر تشکیل کابینه به توافق برسد

میشل عون: الحریری باید با رئیس جمهور بر سر تشکیل کابینه به توافق برسد
سه شنبه 25 خرداد 1400 - 21:06

دفتر اطلاع رسانی رئیس جمهور لبنان با صدور بیانیه‌ای از کسانی غیر از نخست وزیر مکلف که درباره روند تشکیل کابینه جدید لبنان نظر می‌دهند، خواست در این خصوص به مفاد قانون اساسی پایبند باشند.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان روز سه شنبه بیانیه‌ای را درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به تشکیل کابینه جدید لبنان صادر کرد که از چند ماه پیش به نتیجه نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری النشره، دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای گفت: در شرایطی که لبنانی‌ها به دنبال تشکیل دولت جدیدی هستند که با وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در این کشور مقابله کند، اما هر از چند گاهی، ما با اظهارات و مواضعی از منابع مختلف روبرو می‌شویم که در روند تشکیل کابینه به طور عمدی یا سهوی دخالت می‌کنند.

بر اساس این بیانیه، ۱۰ ماه است که از استعفای حسان دیاب نخست وزیر لبنان گذشته و سعد الحریری هم از هشت ماه پیش مامور تشکیل کابینه جدید شده و میشل عون رئیس جمهور لبنان هم هرگونه آمادگی و پاسخی را برای تسهیل این کار نشان می‌دهد، اما کاری پیش نرفته است.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی در مکانیزمی که برای تشکیل دولت لبنان دنبال می‌شود، می‌بایست میان رئیس جمهور و مامور تشکیل کابینه درباره تشکیل کابینه توافق شود، زیرا منحصرا این دو طرف، با روند تشکیل کابینه و صدور احکام در ارتباط هستند.

در بیانیه ریاست جمهوری لبنان آمده است: طی چند روز گذشته واقعیت‌هایی پدید آمده که فراتر از قوانین اساسی و اصول تعیین شده است. ما از مراجع و ارگان‌هایی که خوشبختانه داوطلب کمک در شکل‌گیری دولت هستند، می‌خواهیم تا به قانون اساسی و به مفاد آن پایبند باشند و با تفسیرهای جدید از قانون اساسی به دنبال ایجاد عرف‌های جدید یا قواعدی نباشند که با قانون اساسی منطبق نیست.

به گفته ریاست جمهوری لبنان، برخی دخالت‌ها در روند تشکیل کابینه فقط با خواسته‌های مداخله کنندگان سازگاری دارد یا با اهدافی که برخی از کارشکنان در روند تشکیل دولت درصدد دستیابی به آن هستند.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان گقت: ریاست جمهوری که به بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده برای تشکیل دولت پاسخ داده است و از بسیاری از توهین‌ها و تخلف‌ها و حملات مستقیم به آن و اختیارات رئیس جمهور چشم پوشی کرده، معتقد است که رفتارهای عده‌ای برای نزدیک شدن به پرونده تشکیل دولت، اگر منطبق با اجرای ماده 53 قانون اساسی و بند 2،3، 4 و 5 نباشد، قابل قبول نیست.

در پایان این بیانیه آمده است: سرانجام ، ما باید بپرسیم که آیا مواضع و دخالت‌ها در روند تشکیل دولت، منافع لبنانی‌هایی را که در بحران اقتصادی و اقتصادی بی سابقه‌ای غرق شده‌اند، تأمین می‌کند و به نیازهای بشردوستانه و اجتماعی فوری آنها پاسخ می‌دهد در حالی که هیچ راه حل جدی برای آنها، مگر از طریق یک دولت نجات جدید وجود ندارد.

احتمالا سخنان میشل عون خطاب به «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان است که سعد الحریری مامور تشکیل کابینه لبنان دیروز در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی، رابطه‌اش با بری را از نوع رابطه مکمل توصیف کرد و گفت که او تنها شخصی بوده که هرگز پشت او را خالی نکرده است و به زودی هم با او دیدار خواهد داشت.

الحریری در طول مدت گذشته بر لزوم تشکیل دولت فراحزبی تاکید دارد به گونه‌ای که کاری به میثاق وطنی این کشور هم نداشته باشد.

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها