کابینۀ بِنِت – لاپید دست به دامن آمریکا شد!

کابینۀ بِنِت – لاپید دست به دامن آمریکا شد!
پنج‌شنبه 27 خرداد 1400 - 09:58

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در کنست گفت که کابینه بِنِت – لاپید چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد و خودش (نتانیاهو) به زودی سمت نخست وزیری را بار دیگر به دست خواهد گرفت.

العالم - فلسطین

واقعیت اینست که سخنان نتانیاهو چیزی بجز دلخوش کردن خودش نبود زیرا نتوانسته احزاب مختلف را برای سرنگون کردن کابینه جدید با خود همراه کند. کابینه بنت – لاپید روی کار آمده است که حداقل 2 سال بماند کابینه ای که ازحمایت های همه جانبه آمریکا برخوردار است.

دولت آمریکا نقش بسزایی در تشکیل کابینه اسرائیل داشت و به نقش آفرینی خود برای حفظ این کابینه جدید ادامه خواهد داد.

نفتالی بنت افراطی خود را جانشین نتانیاهو می داند و می خواهد که همچون نتانیاهو 15 سال نخست وزیر بماند (12 سال از 15 سال نخست وزیری نتانیاهو متوالی و مداوم بود). نفتالی می خواهد که در 2 سال آینده خود را به عنوان رهبر راستگرای بدون رقیب جلوه بدهد و به شهرک سازی با شدت و حدت بیشتری ادامه بدهد و نقشه های جناح راست را به دور از هر گونه سر و صدایی اجرایی کند .

فرد دیگر کسی به نام "یائیر لاپید" است که در چند هفته گذشته نشان داد که از سمت نخست وزیری برای تأمین منافع سیاسی داخلی و جلوگیری از برگزاری دورۀ پنجم و پرهزینۀ انتخابات کنست چشم پوشی کرد. لاپید امروز معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه است و تلاش می کند که نامش را به عنوان نخست وزیر احتمالی سال های آینده به سر زبان ها بیندازد . لاپید در سمت جدید خود تلاش خواهد کرد که روابط اسرائیل با آمریکا را در زمینه هایی مانند توافق با فلسطینی ها بازسازی کند و بعید نیست که دیدارهایی با مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار کند و این همان چیزی است که آمریکا می خواهد. لاپید می داند که آمریکا اصلی ترین حامی اسرائیل است و می تواند با ابزارهایی که در دست دارد، کابینه ای را روی کار بیاورد یا سرنگون کند.

مرد سوم ژنرال "بنی گانتس" است. گانتس کسی است که آمریکا از وی برای پیش بردن اهداف و برنامه هایش درخصوص ایران کمک گرفت زیرا نتانیاهو تهدید کرده بود که به ایران حمله خواهد کرد.

گانتس به عنوان وزیر جنگ تلاش خواهد کرد که در مسیر اسحاق رابین گام بردارد و جناح های راست و چپ را با یکدیگر متحد کند. گانتس تلاش خواهد کرد که خود را به عنوان قدرتمندترین فرد در زمینه تأمین امنیت اسرائیل به رخ دیگران بکشد و نشان بدهد که فردی پرتجربه در زمینه مقابله با مقاومت فلسطین است و می تواند آرامش را به شهرک های اسرائیلی نشین نزدیک مرزهای باریکه غزه برگرداند. گانتس هم سودای نشست روی کرسی نخست وزیری اسرائیل را دارد و تلاش خواهد کرد که قدرت ائتلاف "کاحول لافان" (آبی سفید) را بازسازی کند تا بتواند در انتخابات آتی روی این کرسی بنشیند.

فارس الصرفندی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها