برنده اصلی انتخابات

برنده اصلی انتخابات
شنبه 29 خرداد 1400 - 09:24

انتخابات بر اساس قانون اساسی، حق مردم است و طی آن مردم سرنوشت خود و کشورشان را رقم می‌ زنند و با چرخش نخبگان، زمامداران و کارگزاران شایسته برای تصدی مسئولیت‌ها برگزیده می‌شوند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی به اتمام رسید که در این دور از انتخابات، به صورت همزمان، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز برگزار شد.

تا ساعات آینده نتایج صندوق‌های آرا اعلام می‌شود اما فارغ از این که چه فرد یا افرادی بیشترین آرای مردم را کسب می‌کنند، اهمیت اصلی این رای گیری در کسب اقتداری است که برای کشور و مردم رقم خواهد خورد.

انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت انتخابات و ضرورت توجه به آن را بیش از پیش آشکار می‌کند. انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. نظام مردم‌سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است.
انتخابات فرصتی است برای مردم که نظر خودشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز کنند و اگر نسبت به آن نارضایتی داشته باشند، کسی یا گروهی دیگر را که مناسب‌تر و با کفایت‌تر می‌شناسند، جایگزین کنند. بدین وسیله سیستم سیاسی رو به اصلاح و بهبودی و تکامل تدریجی پیش می‌رود.
قاعده‌مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر، یکی از مهم‌ترین کارکردهای انتخابات است. فقدان قاعده‌ای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جامعه، مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال می‌آورد. انتخابات به گروه‌هایی که برای تصاحب قدرت سیاسی رقابت می‌کنند، تضمین می‌دهد که بهترین راه و شیوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است. کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمت‌آمیزترین شیوه در رسیدن به قدرت است.
همچنین زمینه‌های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش‌هایی از گروه حاکمه از طریق انتخابات فراهم می‌ شود. در یک نظام مردم‌سالار قدرت در چرخش است و به طور مداوم دست به دست شده و هیچ کس برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمی‌شود. برگزاری انتخابات مشارکت‌آمیز و رقابتی، احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست‌های جامعه را افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر انتخابات و فضای مهیج رقابتی پیش از آن، موجب افزایش آگاهی‌های سیاسی‌ـ اجتماعی ملت شده و فضای مناظرات و میتینگ‌های تبلیغاتی نامزدها، زمینه آگاهی مردم از وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت و گسترش رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف سیاسی‌ـ اجتماعی، بستری مناسب برای رقابت تشکل‌های موجود در جامعه به وجود می‌آورد و حتی شرایط و زمینه‌های لازم برای ظهور گروه‌های جدید سیاسی‌ـ اجتماعی فراهم می‌شود. بر این اساس، انتخابات به منزله عرصه مبارزه در رقابت گروه‌ها با بسط علایق سیاسی در بین آحاد مردم، آنها را با حقوق سیاسی خودشان آشنا کرده و باور شهروندان را به رعایت ارزش‌های مردم‌سالارانه تقویت می‌کند. از سوی دیگر، رقابت مسالمت‌آمیز بین گروه‌های سیاسی را برای تصاحب قدرت نهادینه کرده و موجب تقویت آنها می‌شود.
یکی دیگر از کارکردهای مهم و غیر قابل انکار انتخابات و مشارکت سیاسی مردم، خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان است و از سوی دیگر موجب افزایش اقتدار و امنیت ملی می شود و پیامدهای مثبت منطقه‌ای و بین‌المللی برای هر نظام سیاسی دارد.

بر اساس قانون اساسی، انتخابات حق مردم است که ازطرف آنان باید اعمال شود و این حق علاوه بر اهمیت سیاسی و ملی، در جامعه دینی یک وظیفه دینی هم محسوب می‌شود که سرنوشت جامعه اسلامی را رقم می زند و زمامداران و کارگزاران شایسته از طریق چرخش نخبگان و با رای مردم برگزیده می شوند.

حضور مردم پای صندوق‌های رای آینده وطن را بیمه می کند و برای کشور قدرت آفرین است و مشارکت رای دهندگان، به یاس و ناامیدی دشمنان، شکست اهداف بانیان تحریم های ضد بشری و تروریسم اقتصادی منتج می شود.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها