ابراز نگرانی نبیه بری از اوضاع امنیتی لبنان

ابراز نگرانی نبیه بری از اوضاع امنیتی لبنان
سه شنبه 1 تير 1400 - 13:49

رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع امنیتی کشور گفت که طرح ابتکاری او برای تشکیل دولت لبنان همچنان پاپرجاست و تا زمانی که ابتکار قابل قبول دیگری در دسترس نباشد، درباره آن تجدید نظر نخواهد کرد.

العالم - لبنان

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «النهار» اعلام کرد که طرح ابتکاری او برای تشکیل دولت لبنان همچنان پاپرجاست و تا زمانی که ابتکار قابل قبول دیگری در دسترس نباشد، درباره آن تجدید نظر نخواهد کرد.

وی با تأکید بر حمایتش از سعد الحریری برای تشکیل دولت گفت که پایبندی او با الحریری به این دلیل است که وی از حمایت نمایندگان پارلمان، دار الفتوا و انجمن روسای دولت‌های سابق و هوادارانش برخوردار است.

نبیه بری با بیان اینکه لبنان تاب تعویق تشکیل دولت را ندارد، تصریح کرد: نمی توان منتظر انتخابات پارلمانی حتی انتخابات زودهنگام بود زیر امکان برگزاری آن تا سه یا چهار ماه کمتر وجود ندارد که در اینصورت کشور ممکن است کاملا از هم فروبپاشد.

وی گفت: اگر سعد الحریری از تشکیل کابینه عذرخواهی کند، این یک فروپاشی کامل خواهد بود و من از لحاظ امنیتی نگران هستم.

رئیس جمهور لبنان روز ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی ( اول آبان ۹۹) درپی رایزنی با جریان ‌های سیاسی پارلمان، سعد حریری را مامور تشکیل دولت جدید لبنان کرد اما اختلاف نظر دوطرف و پافشاری بر مواضع درخصوص نوع ترکیب کابینه تاکنون مانع از تشکیل دولت شده است.

از سوی دیگر، درخواست ها برای حل و فصل بحران سیاسی کنونی لبنان و تسریع در تشکیل دولت جدید با تکیه بر ابتکارعمل «نبیه بری» رئیس پارلمان ادامه دارد.

هدف از این ابتکار عمل نزدیک کردن دیدگاههای نهاد ریاست جمهوری و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت این کشور است.

سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان در جدیدترین اظهارنظر خود گفت که اولویت او تشکیل دولت است اما در عین حال افزود که ممکن است در صورت ناتوانی در تشکیل دولت کناره گیری کند.

رئیس جمهوری لبنان با انتقاد از حریری و بری، این پیام را به دو طرف مخابره کرد که مسیر تشکیل دولت تنها از مجرای کاخ «بعبدا» می گذرد که وی در آن ساکن است.

این بگو مگو و انتقادها سپس در سایه درخواست ها برای حل و فصل اوضاع و تسریع در تشکیل دولت و پایبندی به ابتکارعمل بری آرام گرفت و حریری گفت که اولویت او تشکیل دولت است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها