ابهام در جزئیات و پیامدهای سفر نتانیاهو به عربستان

ابهام در جزئیات و پیامدهای سفر نتانیاهو به عربستان
پنج‌شنبه 3 تير 1400 - 21:41

بعد از اظهارات اخیر معاون وزیر جنگ اسبق اسرائیل بحث درباره جزئیات دیدار و گفت‌وگوهای نخست‌وزیر سابق این رژیم در عربستان سعودی، داغ شده است.

العالم- کشکول

"افرایم سنیه"، که رئیس مرکز مطالعات استراتژیک کالج آکادمی نتانیا است، طی اظهاراتی درباره خروج تدریجی نظامیان آمریکا از منطقه خاورمیانه، فاش کرد که تل‌آویو در مسیر ایجاد ائتلاف دفاع هوایی با برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، از جمله عربستان سعودی و امارات قرار دارد و در این‌صورت همه از این ائتلاف سود خواهند برد.

سنیه گفت: "داده‌های اطلاعاتی اسرائیل از خروج نیروها و تجهیزات آمریکا از خاورمیانه، از جمله 8 باتری سامانه پدافندی پاتریوت، سیستم دفاع ضد موشکی و تخلیه بیشتر نیروها از عربستان، عراق، کویت و حتی اردن حکایت می‌کند. لذا در نبود باطری های پدافند هوایی آمریکا، اسرائیل باید به عربستان، امارات و بحرین پیشنهاد خرید باطری‌های گنبد آهنین و عصای سحرآمیز را بدهد."

این مقام صهیونیستی اظهار داشت، خروج نیروهای آمریکایی از برخی کشورها خطری بزرگ علیه اسرائیل است که نیاز دارد همکاری‌اش را با همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن تقویت کند؛ کشورهایی که برخی از آنها روابط رسمی با تل‌آتویو دارند و برخی دیگر روابط غیر رسمی.

ائتلاف نظامیِ مدنظر این مقام صهیونیستی شبیه پیشنهاد "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که این ائتلاف به دلیل شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا، پیش از تولد مُرد.

افرایم سینه در ادامه با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی و دیدارش با ولیعهد این کشور، تصریح کرد که طرفین در این دیدار به بررسی مسائل استراتژیک پرداختند ولی این دیدار، نتیجه‌ای مثمر ثمر نداشته است.

سنیه، بر اهتمام دولت جدید اسرائیل بر این مساله تأکید کرد و گفت که "نفتالی بنت" نخست‌وزیر ثمره‌های سفر نتانیاهو به عربستان را خواهد چید.

پربیننده ترین خبرها