آیا امریکا جولان اشغالی را به سوریه بازخواهد گرداند؟

آیا امریکا جولان اشغالی را به سوریه بازخواهد گرداند؟
شنبه 5 تير 1400 - 05:18

آمریکا در حالی بار دیگر پرونده جولان اشغالی سوریه را به جریان انداخته که برخی رسانه ها از احتمال انصراف دولت بایدن از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه خبر می‌دهند.

العالم - كشكول

در گزارش وبگاه واشنگتن فری بیکن آمده که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی قابل توجه و متناقض با دولت پیشین ،شاید از به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی سوریه منصرف شود.

در این رابطه، پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن به نقل از یکی از مسئولان وزارت خارجه امریکا گفت که بلندی‌های جولان متعلق به هیچ کس نیست و حاکمیت بر آن بر اساس تغییرات موجود در منطقه متفاوت است.

این موضع گیری آمریکا موجب نگرانی رژیم صهیونیستی شده و یک منبع سیاسی اسرائیلی در توضیح این گزارش که شبکه 20 اسرائیل نیز آن را منتشر کرده است، گفت : مساله بلندهای جولان در هیچ مذاکره ای با امریکائی ها مطرح نشده و بخشی از خاک اسرائیل است و تا ابد تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند.

اظهارات اخیر امریکا مستلزم اندکی تامل است زیرا استراتژی امریکا در منطقه مبتنی بر ترجیح دادن دشمن اسرائیلی و حمایت از آن است و سیاست آمریکا با رژیم صهیونیستی در تمام جزئیات با یکدیگر منطبق بوده و در همه شرایط و زمینه ها به ضرر عربهاست.

مساله ای که نباید مورد غفلت واقع شود این است که دولت پیشین امریکا از وجود صهیونیست ها در منطقه به هر روشی حمایت می کرد به گونه ای که اعضای آن هنوز نیز به روش خود ادامه می دهند به گونه ای که مایک پمپئو وزیر سابق امور خارجه آمریکا در گفت وگو با پایگاهی امریکایی به شدت مواضع جدید امریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت دولت جدید در خوانش تاریخ و نیازهای امنیتی داخلی دولت اسرائیل اشتباه می کند.

اما دمشق که پیش از این اظهارات انتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا را رد کرده بود، تاکید کرد :جولان عربی و سوری باقی خواهد ماند و قوانین بین المللی نیز بر مخالفت خود با تصمیم الحاق جولان به اسرائیل تاکید کرده است.

یک منبع رسمی وزارت خارجه سوریه گفت : مبارزه سوریه برای بازگرداندن اراضی اشغالی جولان با روشهای مختلف حقی قانونی است که همه پیمان های بین المللی آن را تضمین کرده و مقامات آمریکایی هرگز نخواهند توانست آن را نقض کنند. زیرا این حق و حاکمیت سوریه را سوری ها یعنی مالکان آن تعیین می کنند و مبارزه برای آزادسازی آن عهدی است که سوری ها با خود بسته اند و از یک وجب از آن کوتاه نخواهند آمد همانگونه که سوریه توانست بیش از 80 درصد از اراضی خود را از چنگ گروههای تروریستی مورد حمایت آمریکا و اسرائیل خارج کند، اکنون می تواند همه خاک خود را از جمله جولان اشغالی را نیز آزاد کند .

پربیننده ترین خبرها