مقام نظامی اتیوپی: برای حل اختلاف سد النهضه از راه نظامی آمادگی داریم

مقام نظامی اتیوپی: برای حل اختلاف سد النهضه از راه نظامی آمادگی داریم
شنبه 5 تير 1400 - 12:39

مدیر گروه مهندسی وزارت دفاع اتیوپی تأکید کرد که کشورش آماده حل نظامی مسئله سد النهضه است و مصر نیز هرگز نمی‌تواند این سد را تخریب کند.

العالم - آفریقا

ژنرال «بوتا باچاتا دبله» مدیر گروه مهندسی وزارت دفاع اتیوپی این کشور به دنبال حل نظامی مسئله سد النهضه با مصر و سودان نیست اما برای این سناریو نیز آمادگی دارد.

دبله که برای شرکت در نهمین کنفرانس امنیت جهانی به مسکو سفر کرده بود، در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده از گزینه نظامی برای حل بحران سد النهضه گفت: «از دیدگاه ما ممکن نیست که مسئله آب عاملی برای جنگ باشد لذا حل این مسئله ممکن نیست که نظامی باشد و بهترین راه نیز حل این مسئله از طریق اتحادیه آفریقاست».

وی افزود که طرف مصری نمی‌خواهد این مسئله از طریق مذاکرات حل شود در نتیجه در مذاکرات حاضر می‌شوند اما همه پیشنهادات را رد می‌کنند بنابراین از دیدگاه من بهترین راه‌حل، مذاکرات است و این مشکل را هرگز نمی‌توان به روش نظامی حل کرد آن‌ها هرگز برای حمله به سد تلاش نخواهند کرد و حتی اگر حمله کنند هرگز نمی‌توانند این مشکل را حل یا سد را تخریب کنند زیرا این سد ممکن نیست که با بمب‌های جنگنده‌های آن‌ها تخریب شود و آن‌ها می‌دانند که این سد بسیار محکم است.

این مقام نظامی اتیوپی ابراز امیدواری کرد که مشکل سد النهضه از طریق مذاکرات حل شود و دولت نیز مرحله دوم پر کردن سد را آغاز کرده است و در صورت پایان یافتن این مرحله همه چیز امن خواهد شد و همه به بررسی طرح‌های تقسیم آب روی خواهند آورد نه احداث سد زیرا در حال حاضر ۹۰ درصد آب‌ها به مصر و ۱۰ درصد به سودان می‌رسد و دیگر چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتیوپی برای حل نظامی مشکل سد النهضه آمادگی دارد، گفت: «بله، هر کشوری برای دفاع از وطن آماده است و ما نیز آماده مقابله با هر تجاوزی برای تضعیف حاکمیت اتیوپی هستیم».

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها