غریب‌ آبادی: اگر بحث مذاکرات نبود نه تفاهم سه ماه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را

غریب‌ آبادی: اگر بحث مذاکرات نبود نه تفاهم سه ماه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را
شنبه 5 تير 1400 - 20:36

نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی با بیان این‌که اگر بحث مذاکرات در وین نبود نه تفاهم سه ماه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را و افزود:‌ظاهرا مدیرکل این را اشتباه فرض کرده و برای خود حقی تلقی کرده که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند.

العالم - ایران/ سیاسی

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گزارش جدید آژانس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد.

وی افزود: ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم و دو روز گذشته مهلت یک ماه نیز پایان یافت.

غریب آبادی اضافه کرد: مدیرکل آژانس دیروز گزارشی را به اعضای شورای حکام و شورای امنیت ارسال کرد که این یک ماه تمدید هم از منظر او به معنای تمدید تمام شده و ایران به درخواست‌های آژانس پاسخی نداده که این تفاهم فنی را مجددا ادامه دهد و تمدید کند.

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس در موقعیتی نبود که از ایران بخواهد فعالیت خود را ادامه دهیم. چون تفاهم ما بر مبنای اصول سیاسی بود و نه براساس تعهدات جمهوری اسلامی ایران. ‌آن‌چه ملزم هستیم با آژانس همکاری کنیم صرفا در چارچوب پادمان‌‌هاست و آن هم رویه‌های پادمانی که کشورها نزد آژانس تعهد دارند مشخص است.

وی افزود: در پاسخی که به مدیرکل دادیم گفتیم که ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از پادمان نیست و اگر ما داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کردیم، به منزله این نیست که ما تعهدی نزد آژانس داشتیم و حالا شما بخواهید به عنوان حق آژانس از آن یاد کنید و مکررا حق‌تان را از ایران مطالبه کنید. چرا که اگر یک اقدام داوطلبانه انجام می‌شود نباید به عنوان یک اقدام تعهدآور و اجباری تلقی شود.

غریب آبادی گفت: ظاهرا مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خود حقی تلقی کرده است که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند. زمانی این تفاهم را داشتیم با هدف کمک به مذاکرات سیاسی در جهت رفع تحریم‌ها و توفیق مذاکرات بود.

وی افزود: اگر بحث مذاکرات در جریان نبود نه تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را.

پربیننده ترین خبرها