آیا قطار مذاکرات هسته ای در ایستگاه هفتم خواهد ایستاد؟

آیا قطار مذاکرات هسته ای در ایستگاه هفتم خواهد ایستاد؟
يکشنبه 6 تير 1400 - 21:55

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

عباس عراقچی مذاکره کنند هسته ای و معاون وزیر خارجه ایران امروز بعد از دیدار با نمایندگان مجلس گفت: ایران تصمیم سخت را با ماندن در برجام گرفته است و حالا نوبت امریکا است که تصمیم سخت خود را بگیرد.

تحلیل:

- مقامات امریکایی در خلال 6 دوره مذاکرات هسته ای وین اصرار بر گرانفروشی داشته و دارند و بر حفظ پاره ای از تحریم ها همچنان اصرار می کنند. این درحالی است که موضع اعلامی و اعمالی ایران از روز اول کاملا مشخص بوده است.

- خلاصه نگاه ایران به این دور از مذاکرات آن است که برجام را بدون بهره مندی از منافع و عواید آن مطلوب نمی داند. امریکا هم در حالی که میل دارد سنگرهای به اصطلاح فتح شده دوران ترامپ را همچنان حفظ کند میکوشد تا ایران را به حداقل ها راضی سازد

- در این میان پایان مهلت 4 ماهه ایران به اژانس و رفتار اژانس در مقابل این پایان مهلت نشان می دهد غرب امیدوار به پایان یافتن ماجرای هسته ای ظرف چند روز اینده است.

- البته روشن است که زمان به هیچ وجه به نفع غرب و امریکا نیست چرا که هم مجلس بر اجرای مو به موی قانون اقدام راهبردی اصرار دارد و هم دولت اینده با گماردن نماینده ای ویژه برمساله هسته ای به شکلی جدی و تازه نفس امور را تعقیب می کند. این درحالی است که از کلام امروز عباس عراقچی هم این چنین بر نمیاید که حتما و لزوما از دودکش سالن اجلاس در وین دود سفیدی مشاهده شود.

- قطار مذاکرات هسته ای یا در ایستگاه هفتم با کوتاه امدن امریکا و غرب از مواضع قلدرمابانه شان متوقف می شود و یا راهی ایستگاه های بعدی می شود، شاید مسافران جدیدی را ملاقات کند شاید

- اینکه از اردوگاه امریکا برای خروج از بن بست تلاش می شود اخباری مبنی بر رفع تحریم از بیت رهبری و یا... رسانه ای شود در واقع گونه ای نبض سنجی ایرانیان است که به منظور ازمایش میزان تاب آوری انها صورت می پذیرد این در حالی است که سیاست ایران در یک کلام خلاصه شده و ابلاغ گردیده است: رفع تحریم کامل در برابر بازگشت به تعهدات.

پربیننده ترین خبرها