خطاب به سفیر سابق آمریکا در عراق؛ "سگ پارس می‌کند و کاروان حرکت می‌کند"

خطاب به سفیر سابق آمریکا در عراق؛
دوشنبه 7 تير 1400 - 11:51

"سگ پارس می‌کند و کاروان حرکت می‌کند"، بهترین پاسخ برای مقاله‌ سفیر سابق آمریکا در عراق است که در آن، به «ترور مرجعیت عالی‌قدر شیعیان عراق»، «پایان دادن به اسلام ناب محمدی» و «الحشد الشعبی» تحریک کرده است.

العالم- عراق

"داگلاس سیلیمان"؛ سفیر سابق آمریکا در عراق دقیقا چه گفته است، که مستحق چنین توصیفی و حتی بدتر از آن شده است؟ سیلیمان پیشتر طی نامه‌ای به نخبگان حاکم در آمریکا، «آیت‌الله سیدعلی سیستانی» را شخصیتی تندرو و همپیمان با تروریسم توصیف کرده که از نفوذ و تاثیر اجتماعی بیشتری برخوردار است و باید این کاریزماتیک ایشان را از معادله عراقی از بین برد و پیش از وفاتش، از ایشان خلاص شد.

این دیپلمات آمریکا همچنین خواستار نابودی کامل الحشد الشعبی، از بین بردن هویتش و حذف فرماندهان آن شده بود زیرا که به گفته او، الحشد الشعبی بزرگ‌ترین مانع در برابر منافع آمریکا است.

مواضع سیلیمان در چارچوب استراتژی است که برای حفظ منافع آمریکا در عراق تدوین شده که مبتنی بر پایان دادن بر نقش دین به‌ویژه مذهب شیعی و تحریک به قتل آیت‌الله سیستانی و نیز سرکوب کردن الحشد الشعبی است که تهدیدی جدی علیه نفوذ و سلطه آمریکا در عراق به‌شمار می‌رود.

سیلیمان حتی پا را فراتر گذاشته و بر ضرورت نابود کردن هویت و به حاشیه راندن رهبران و همچنین ایجاد دوگانی میان ماهیت انتفاضه مردمی و آینده عراق طی سال‌های آینده تأکید کرده و گفته است، در صورت اجرای استراتژی‌های اول و دوم؛ احزاب سیاسی در عراق و به‌ویژه رهبران و احزاب شیعی فاقد قدرت حقیقی و جامع هستند؛ آنها بدون سلطه آبت‌الله سیستانی و الحشد الشعبی، بازیگرانی قَدر نیستند و گزینه‌ای جز تسلیم شدن و تامین منافع آمریکا در عراق ندارد ولی برای اینکه منافع آمریکا در عراق تامید شود بایستی این رهبران مجازات شوند و این مهم‌ترین استراتژی آمریکا است.

سیلیمان در مقاله خود گام‌های اجرایی نیز پیشنهاد داده، از جمله اینکه منطقه کردستان عراق در کنار سنی‌ها و برخی شیعیان لائیک بهتر از همپیمانان واشنگتن در بغداد است و تقویت این سه رکن در عراق پیشنهادی استراتژیک برای رئیس‌جمهور "جو بایدن" است.

او خاطرنشان کرده که دلار سعودی، تاثیر امارات و قدرت سازمان جاسوسی اسرائیلی شاخص‌ترین گزینه‌ها برای تامین منافع واشنگتن در عراق هستند.

درک عمقِ چنین پیشنهادات سیلیمان به دولت بایدن، که بر هدف قرار دادن عناصر قدرت در عراق تأکید شده، نیاز به هوش بالا ندارد. مرجعیت در طول تاریخ پشتیبان امت و سوپاپ امنیت آن و اسلام ناب محمدی است؛ اسلامی که هرگونه افراط‌گرایی، نفاق، تفرقه را رد می‌کند، و اما الحشد الشعبی نیز ضامن آبرو و کرامت عراقی‌هاست که کشور را از لوث تروریست‌ها و فاسدان پاکسازی کرد.

بله این اظهارات آشوب‌طلبانه سفیر سابق آمریکا علیه عراق مصداق ضرب‌المثل "سگ پارس می‌کند و کاروان حرکت می‌کند". عراق با تکیه بر عناصر قدرتش، برای بهبود جایگاه خویش خیز برداشته است و چنین توطئه‌هایی را در نطفه خنثی می‌کند.

پربیننده ترین خبرها