حضور غیرموجه ترکیه در خاک عراق؛ نمایندگان پارلمان خواستار توضیح الکاظمی شدند

حضور غیرموجه ترکیه در خاک عراق؛ نمایندگان پارلمان خواستار توضیح الکاظمی شدند
چهارشنبه 9 تير 1400 - 16:59

بعد از آنکه صبر نمایندگان پارلمان عراق در برابر تجاوزهای نظامیِ مکرر ترکیه به خاک عراق و نفوذ ارتش ترکیه به عمق عراق و نیز تاسیس پایگاه‌های نظامی ترکیه در این کشور، لبریز شد، شماری از این نمایندگان رسما خواستار حضور نخست‌وزیر در پارلمان برای ارائه توضیح درباره نقض حاکمیت کشورشان شدند.

العالم- کشکول

این درخواست که به امضای 43 نماینده پارلمان رسیده، بعد از آن مطرح شد که تجاوزهای ترکیه به حاکمیت عراق افزایش یافته، به نحوی که ارتش ترکیه تقریبا به صورت روزانه روستاهای مرزی عراق را به بهانه "امنیت ملی ترکیه" و تعقیب گروه‌های تروریستی، هدف حملات جنگنده‌ها قرار می‌دهد که در برخی از این حملات، تا عمق 100 کیلومتری در خاک عراق هدف قرار گرفته می‌شود که طی این حملات، ده‌ها غیرنظامی عراق کشته و ده‌ها روستا تخریب و نیز هزاران خانواده آواره شدند.

موضوع قابل توجه این است که ترکیه طوری در تجاوز به خاک عراق اقدام می‌کند که قصد دارد در مناطق تحت اشغال خود حضوری مستمر داشته باشد به این دلیل، که ترکیه جنگل‌ها در استان دهوک عراق با خاک یکسان کرده و مانع از ورود شهروندان عراقی به آنجا می‌شود.

درباره نیت ترکیه برای حضوری دائمی در خاک عراق، ناظران امور عراق به تاسیس ده‌ها پایگاه نظامی ترکیه در عمق خاک عراق استناد می‌کنند که مجهز به تسلیحات و تجهیزات جنگی پیشرفته است/

در همین راستا، "آکار خلوصی" وزیر دفاع ترکیه در ماه مه گذشته بازدیدی غیرقانونی و تحریک‌آمیز از یک پایگاه ترکیه در عمق خاک عراق ترتیب داد و در پایان این بازدید، به شکل صریح و علنی اعلام کرد که ترکیه در تلاش برای احداث 3 پایگاه نظامی دیگر در خاک عراق است تا با عناصر حزب کارگران کردستان( پ‌ک‌ک) مقابله کند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، "سلیمان صویلو" وزیر کشور ترکیه تأکید کرده که آنکارا به عملیات نظامی در نزدیک مرزهای مشترک با عراق ادامه می‌دهد. او ضمن تأکید بر اهمیت استراتژیک منطقه "متینا" در استان دهوک در شمال عراق، گفته است: "همانطور که در سوریه انجام دادیم، پایگاه‌هایی احداث خواهیم کرد و کنترل منطقه را در دست می‌گیریم."

متعاقب این امر، وزارت خارجه این کشور، کاردار سفارت ترکیه در بغداد را احضار و اعتراض خود را درباره اقدام «حلوصی آکار»‌ وزیر دفاع ترکیه در حضور هماهنگ‌نشده در خاک عراق در یادداشتی به کاردار ترکیه ابلاغ کرد و در عین حال، اقدام وزیر دفاع این کشور و اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره قصد آنکارا برای احداث پایگاه دائم در شمال خاک عراق را محکوم کرده است. بغداد همچنین تأکید کرده است که ادامه چنین روشی، با روابط دوستانه، اصل حسن‌همجواری، قوانین و پروتکل‌های ذی‌ربط سازگاری ندارد. وزارت خارجه عراق در ادامه تأکید کرد که متمایل شدن به سمت راه‌حل‌های نظامی یک‌جانبه نمی‌تواند راه مؤثری برای حل‌و‌فصل چالش‌های امنیتی مشترک باشد.

کارشناسان مسائل عراق تأکید می‌کنند، واکنش رسمی عراق و اعتراض آن به رغم جدیت و قاطعیتی که داشت، بر روند رویدادها و تحولات تاثیر نمی‌کند؛ زیرا پشت پرده این نفوذ ترکیه مبارزه با حزب پک‌ک‌ک نیست بلکه تلاش برای احیای عمق استراتژیکمپ ترکیه است.

به رغم تمام تلاش‌های دیپلماتیک دولت عراق برای جلوگیری از تداوم استراتژی ترکیه، ولی ترکیه هیچ وقعی به این درخواست‌ها نمی‌دهد و از درگیر شدن دولت عراق با مشکلات داخلی کشور و به‌ویژه در امر مبارزه با داعش، به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. اگر ادعای ترکیه یعنی تهدید امنیت ملی‌اش از سوی حزب پ‌ک‌ک در شمال عراق منطقی باشد پس چگونه می‌تواند مداخله نظامی خود در لیبی و برخی کشورها را که هزاران کیلومتر از آن دور است، توجیه کند؟!. این نگرانی‌ها باعث شده که نمایندگان ملت عراق از "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر بخواهند برای ارائه توضیح درباره نقض حاکمیت کشورشان در پارلمان حاضر شوند.

پربیننده ترین خبرها