خیانت جدید کشورهای عادی ساز از زبان یائیر لاپید

خیانت جدید کشورهای عادی ساز از زبان یائیر لاپید
پنج‌شنبه 10 تير 1400 - 10:14

داده های جدید حاکی از آن است که عادی سازی روابط کشورهای خلیج فارس که از پشت پرده به دست عربستان رهبری می شود، درحال وارد شدن به مرحله ای جدید از خیانت این دولت ها است.

العالم-کشکول

یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که "اسرائیل" در صدد امضای قراردادهای دوجانبه جدیدی با امارات در ماه جاری است. وی عادی سازی روابط با عربستان را نیز امری محتمل دانست.

لاپید پس از گشودن کنسولگری رژیم صهیونیستی در دبی و اتمام اولین سفر رسمی خود به عنوان وزیر رژیم اشغالگر به امارات از زمان امضای قرارداد عادی سازی در سال گذشته، گفت که سفری تاریخی را به پایان رسانده و امیدوار است این آخرین سفرش به امارات نباشد.

وی بیان داشت که قصد دارد در چارچوب پروژه عادی سازی، در بسیاری از زمینه ها ازجمله تغییر اقلیم، روابط اقتصادی و مسائل منطقه ای با امارات همکاری کند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال عادی سازی با عربستان سعودی گفت که وقوع آن را در آینده بعید نمی داند و با تیم خود در راستای افزایش تعداد کشورهای عادی ساز در میان همسایگان امارات، تلاش خواهد کرد.

طی سفر لاپید به امارات، ابوظبی و تل آویو بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن به همکاری میان دو دولت در زمینه های اقتصادی، منطقه ای و بیماری کرونا پرداخته شده است.

به عقیده کارشناسان مسائل منطقه ای، پروژه عادی سازی که عربستان از پشت پرده و امارات و بحرین به صورت علنی برای آن تبلیغ می کنند، بر موضع دولت های اسلامی درخصوص قضیه فلسطین تاثیری نخواهد گذاشت.

به گفته این کارشناسان، آزموده ها نشان می دهد که اجماع برای عادی سازی در منطقه با گام های کوچک شروع می شود، مانند تجربه مصر و اردن ، اما پس از اینکه دولت های تسخیر شده با لابی صهیونیستی دریابند که عادی سازی بخشی از نقشه سلطه گرانه آمریکا است، این اجماع شکست خواهد خورد.

علاقه کشورهای خلیج فارس به عادی سازی با رژیم صهیونیستی، تلاشی از سوی دولت های ساده لوح آنها است که مهارت رهبری را ندارند و تلاش می کنند تا نقش ایران و ترکیه در منطقه را از بین برده و قضیه فلسطین را نابود کنند. همین مسئله بیانگر ساده لوحی این دولت ها است که همچون باری بر دوش ملت هایشان سنگینی می کنند.

با وجود اینکه راهبرد عادی سازی و اهداف آن آشکار است، اجرای آن امری دشوار است. چرا که برای کشورهای سلطه گر، کسب منافع در منطقه با هزینه ایران و متحدان منطقه ای آن کار آسانی نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها