روحانی در آیین افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی:

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران از نظر قیمت کالاها فشار زیادی به مردم وارد کرد/ تحریم کنندگان امروز فهمیده اند که ملت ایران شکست نمی خورد

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران از نظر قیمت کالاها فشار زیادی به مردم وارد کرد/ تحریم کنندگان امروز فهمیده اند که ملت ایران شکست نمی خورد
پنج‌شنبه 10 تير 1400 - 14:09

رئیس جمهور از معادن به عنوان یکی از نعمت های خدادادی که در خدمت مردم ایران قرار داده شده، نام برد و با اشاره به اقدامات ارزشمند انجام شده در این دولت در حوزه معادن، گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه معادن انجام شده که از نظر اشتغال جوانان، تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه همزمان به روز صنعت ومعدن و در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید بعد از افتتاح طرح های ملی بخش صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف کشور، اظهار داشت: در بخش فولاد و برخی از دیگر زمینه های معدنی در گذشته وارد کننده بودیم اما امروز نیازمندی ها در داخل را تامین می کنیم و صادر کننده هم هستیم.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در این دولت در راستای تکمیل زنجیره فولاد در کشور، گفت: با انجام این کار ارزشمند درحوزه فولاد، از خام فروشی این محصول ارزشمند جلوگیری شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت معادن در اشتغال جوانان، گفت: معادن کشور سالها معطل و در اختیار کسانی بود که استفاده درستی از آن نمی شد، اما در این دولت معادن آزاد شد و در اختیار کسانی قرار گرفته که می توانند به سرعت و به نحو مطلوب از آن برای توسعه کشور، افزایش تولید و اشتغال جوانان استفاده کنند.

روحانی همچنین به موفقیت ها در بخش پتروشیمی و افزایش تولید محصولات در این حوزه اشاره کرد و گفت: در پتروشیمی شاهد یک جهش عظیم و بی سابقه در تاریخ کشور هستیم به طوری که در یکسال (99) 17 طرح ملی پتروشیمی افتتاح شده است و با صادرات محصولات پتروشیمی ارز مورد نیاز کشور در دوران جنگ اقتصادی تامین شد.

رئیس جمهور با اشاره به توطئه دشمنان برای ایجاد قحطی و جنگ خیابانی در کشور با تحریم و جنگ اقتصادی، اظهار داشت: دشمنان پیش‌بینی کرده بودند که با قطع درآمدهای نفت می‌توانند درآمدهای ارزی کشور را از بین ببرند و به این وسیله کشورمان نتواند مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری کشور را وارد کند و با ایجاد کمبود و قحطی در بازار، جنگ خیابانی به راه افتاده و بتوانند نظام را ساقط کنند، اما در مقابل این توطئه، مردم، دولت و بخش خصوصی در کنار هم به میدان آمدند و محصولات دیگری را جایگزین فروش نفت کرده و تامین ارز مورد نیاز کشور توطئه دشمنان را با شکست مواجه کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته جنگ اقتصادی که ترامپ تحمیل کرده بود، فشار زیادی را از لحاظ قیمت و تورم به مردم تحمیل کرد، اما در ایجاد قحطی و کمبود کالا در بازار ناموفق بودند.

رئیس جمهور گفت: در مقابل توطئه دشمن برای تحریم نفت، توانستیم محصولاتی مانند، گاز و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، برق، پتروشیمی، صنعت و معدن را جایگزین کنیم. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان هم به صحنه آمدند و با تأمین نیازمندی‌های داخل در شکست توطئه دشمنان نقش بسزایی داشتند.

روحانی ادامه داد: با تلاش و اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم کیت‌های تشخیص کرونا را در طول 2 ماه در داخل کشور تولید کنیم و تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی را از 2 آزمایشگاه به 400 آزمایشگاه افزایش دهیم و به واسطه تلاش این دانشمندان به ترامپ که پیام داده بود حاضر است 4 ونتیلاتور در اختیار کشورمان قرار دهد پاسخ دادیم که اگر نیاز داشته باشید حاضریم 40 دستگاه ونتیلاتور برایت بفرستیم.

رئیس جمهور افزود: در بخش صنعت و معدن نیز توانستیم اقدامات بسیار بزرگی انجام دهیم و در 3 ماهه چهارم سال گذشته بیش از 9 درصد رشد صنعتی را شاهد هستیم و در سال گذشته نیز در مجموع 7.1 درصد رشد صنعتی داشتیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در سال 99 که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها دارای رشد منفی بودند و به طور متوسط 3 درصد رشد منفی داشتند ما در کشور مثبت 3.6 دهم رشد داشتیم و امروز دولت را با رشد مثبت و درحالی تحویل می‌دهیم که تخت‌های آی‌سی‌یو 2 برابر شده و در یک سال گذشته حدود 14 هزار تخت بیمارستانی افتتاح کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: در 8 سال گذشته حقوق کارمندان بیش از 5 برابر و بازنشسته‌ها را 7 برابر افزایش دادیم اما معتقدم باز هم کافی نیست زیرا زندگی مردم در 3.5 سال گذشته بخاطر تحریم و کرونا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است.

روحانی با اشاره به میزان صادرات و واردات در 3 ماهه اول امسال، اظهار داشت: در این مدت 10 میلیارد و 213 میلیون دلار واردات داشتیم و در مقابل 10 میلیارد و 689 میلیون دلار صادرات انجام دادیم و تراز صادرات، مثبت 476 میلیون دلار است، ضمن اینکه در صادرات، 3 ماهه اول امسال نسبت به 3 ماهه پارسال 69.2 درصد افزایش داشته است و این آمار برای ملت ایران افتخارآمیز و ضربه بسیار سنگینی به دشمنان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه تحریم کنندگان امروز در وین پای میز مذاکره آمده اند بخاطر این است که فهمیده‌اند ایران شکست نمی‌خورد و در مقابل سختی‌ها ایستادگی و تلاش می‌کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها