مذاکرات احیای برجام به روایت نمایندگی روسیه در وین

مذاکرات احیای برجام به روایت نمایندگی روسیه در وین
پنج‌شنبه 10 تير 1400 - 20:35

دفتر نمایندگی روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در آستانه هفتمین دور مذاکرات درباره احیای برجام اینفوگرافی را از گفت‌وگوهای جاری و آخرین وضعیت مذاکرات منتشر کرده است.

العالم - اروپا

در این تصویر قید شده که نخستین دور مذاکرات برجام ششم آوریل آغاز و دو گروه کارشناسی در زمینه مسائل هسته‌ای و رفع تحریم ها تشکیل شد. هفتم آوریل میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین برای اولین بار با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات و دوطرف پیرامون رفع‌ تحریم‌ها علیه ایران رایزنی می‌کنند.

پنج روز بعد حادثه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ می‌دهد و ایران تصمیم می‌گیرد تا اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کند. ۱۳ آوریل وزیر امور خارجه روسیه راهی تهران می‌شود تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات کند.

دو روز بعد دور دوم مذاکرات برجام اغاز می‌شود و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام، اعضای گروه چهار به علاوه یک و آمریکا برای اولین بار و بدون حضور ایران درباره برجام تشکیل جلسه می‌دهند. ۲۰ آوریل کارگروه سومی تحت عنوان ترتیبات اجرایی برجام تشکیل می‌شود.

بر اساس این اینفوگراف دور سوم مذاکرات برجام از ۲۷ آوریل آغاز می‌شود و یک روز بعد کارشناسان کارگروه سوم برای اولین بار ملاقات می‌کنند. در همین حال رایزنی‌های فشرده و مستمری بین سایر کارگروه‌ها و اعضای برجام در جریان بوده است.

اما دور چهارم مذاکرات از سوم «مه» درحالی از سرگرفته می‌شود که اعضا نسبت به حصول توافق درباره احیای برجام تا پیش از پایان تفاهم فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی امیدوار بودند. ۲۱ «مه» این تفاهم به پایان می‌رسد و سه روز بعد ایران و آژانس توافق می‌کنند که ضبط داده‌ها توسط دوربین‌های مدار بسته در مراکز اتمی ایران به مدت یک ماه تمدید شود.

دور پنجم مذاکرات برجام ۲۵ «مه» برگزار شد و به فاصله کمی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دید مثبت اعضا نسبت به روند مذاکرات وین در تاریخ ۱۱ ژوئن خاتمه یافت.

دور ششم مذاکرات وین نیز هفته پیش خاتمه یافت. هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

اولیانوف معتقد است که دور بعدی مذاکرات به محض اینکه دولت‌های مشارکت‌کننده برای آنچه قرار است آخرین دور مذاکرات باشد آماده باشند، از سرگرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقطع کنونی این شرایط حاصل نشده افزود: برخی مشارکت کنندگان به زمان بیشتری نیاز دارند و به نظر می‌رسد زودتر از هفته آینده در وین ملاقات نمی‌کنیم

این درحالیست که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین می‌گوید: یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران پیشتر تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. عراقچی تصریح کرد: در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها