آمریکا خطاب به آسیای مرکزی: میزبان ۹ هزار افغان در خدمت آمریکا باشید

آمریکا خطاب به آسیای مرکزی: میزبان ۹ هزار افغان در خدمت آمریکا باشید
جمعه 11 تير 1400 - 18:56

دولت آمریکا روز جعه از دولت و ملت های ۳ کشور آسیای مرکزی تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان خواست تا بطور موقت از ۹ هزار افغانی که زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا با دولت این کشور همکاری می کردند، میزبانی کنند.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بعد از عقب نشینی نیروهایش از افغانستان که امروز با ترک پایگاه نظامی بگرام در آن کشور تکمیل شد، از دولت و ملت تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان خواست که نزدیک به ۹ هزار افغانستانی را که طی ۲۰ سال گذشته به امریکا و نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور کمک می کردند، در کوتاه مدت جا بدهند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکا از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا طی روزهای اخیر در حال مذاکره با همکاران خود از ازبکستان و تاجیکستان هستند تا بتوانند با آنها پیش نویس توافق نامه ای را آماده کنند که به واشنگتن امکان انجام عملیات اطلاعاتی از خاک این کشورها را می دهد.

پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با استناد به منابع در دولت آمریکا گزارش داده بود که آمریکا آمادگی دارد هزاران افغانستانی را که با ارتش امریکا همکاری کرده اند در دیگر کشورها مستقر کند تا آنها را از انتقام احتمالی طالبان پس از عقب نشینی نیروهای نظامی امریکا محافظت کند، اما مقامات تضمین نمی کنند که این افراد بتوانند از رواید امریکا بهرمند باشند.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهوری امریکا هم گفته بود که همکاران افغانستانی بی سرنوشت نمی مانند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن و سراج الدین مهرالدین وزیران امور خارجه امریکا و تاجیکستان امروز در دیداری مشترک در واشنگتن در باره تقویت همکاری های دوجانبه و همچنین تحولات جاری افغانستان گفت وگو و تبادل نظر کردند.

طبق اطلاعیه بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه امریکا و تاجیکستان، بلینکن با ابراز رضایت از میزبانی هشتمین دور رایزنی های سیاسی بین دو کشور، بر استحکام و اهمیت روابط دو جانبه آمریکا با تاجیکستان تاکید و از همتای تاجیک خود جهت پیشگامی ثابت وی در مسائل امنیتی منطقه ای قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه امریکا با تاکید بر تلاش های کشورش در جهت ادامه همکاری های دوجانبه در امر ارتقاء حقوق بشر، آزادی های اساسی و توسعه اقتصادی، همچنین پایبندی «واشنگتن» بر امنیت، ثبات و تمامیت ارضی تاجیکستان را تأیید کرد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: وزرای امور خارجه آمریکا و تاجیکستان بر این باورند که یک توافق عادلانه و پایدار در افغانستان به رشد اقتصادی و همگرایی در منطقه کمک خواهد کرد.

قابل ذکر است، که بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در پایان رایزنی های سیاسی سالانه بین «واشنگتن» و «دوشنبه» اطلاعیه دیگری نیز منتشر کرده است.

براساس این گزارش، «آنتونی بلینکین» و «عبدالعزیز کامل اف» وزرای امور خارجه آمریکا و ازبکستان نیز امروز در «واشنگتن» دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و اوضاع افغانستان گفت‌وگو کردند.

بنابر اطلاعیه بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در ابتدای این دیدار گفت: آمریکا و ازبکستان دارای منافع مشترک جدی در زمینه های امنیت منطقه ای و به ویژه منافع مربوط به افغانستان می باشند.

وی ادامه داد: ازبکستان در امر به هم نزدیک کردن کشورهای منطقه در زمینه‌های اقتصاد و زیرساخت ها نقش پیشگامی دارد که ما در ردیف موضوعات دوجانبه به این مسائل نیز خواهیم پرداخت.

کامل اف نیز در رابطه با این دیدار اظهار داشت: ما قصد داریم در مورد وضعیت و آینده روابط خود تبادل نظر کنیم. ما به امنیت آسیای مرکزی توجه جدی قائلیم. در جهان و منطقه تغییرات زیادی صورت گرفته است. البته ما در مورد اوضاع افغانستان نیز تبادل نظر خواهیم کرد.

در اطلاعیه دیگر بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر نتایج این نشست آمده است: بلینکن با بیان اینکه امسال دو کشور سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند، بر تمایل آمریکا نسبت به تعمیق مشارکت استراتژیک با ازبکستان تاکید کرده است.

همچنین در این دیدار در مورد موضوع همکاری های آمریکا با ۵ کشور آسیای مرکزی مذاکراتی انجام شده است.

بلینکن به خاطر «حمایت های مداوم از حل و فصل صلح آمیز عادلانه و پایدار در افغانستان» از ازبکستان تشکر کرده و تلاش های «تاشکند» برای «تعاملات نزدیک سیاسی و اقتصادی» با «کابل» را قابل تمجید توصیف کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی امروز خبر داد که همه نیروهای این کشور پایگاه اصلی هوایی ارتش آمریکا در بگرام در شمال کابل را ظرف یک ساعت ترک کردند.

واشنگتن وعده داده است که تا یازدهم سپتامبر، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد و بنا بر اعلام رسانه‌ها، برخی از پایگاه‌ها، بالگردها، خودروهای نظامی و تسلیحات آمریکا به ارتش افغانستان تحویل داده خواهد شد.

"بگرام" پایگاه اصلی نیروهای خارجی در افغانستان است و رؤسای جمهوری آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها